LG och Samsung tar marknadsandelar

Publicerad Senast uppdaterad

Enligt IDC behåller Nokia sin tätposition med 27,7% av världsmarknaden under det andra kvartalet i år. Men IDC påpekar att medan de mindre tillverkarna blivit mer kreativa har Nokia, tillsammans med Siemens, förblivit "tämligen konservativa" och har inte kunnat matcha konkurrenternas åtgärder. LG och Samsung har lyckats bättre med när det gäller teknisk utveckling, har bättre kunnat anpassa sig till marknadens önskemål och design och har lyckats bättre i sin marknadsföring. LG är för närvarande den femte största mobiltillverkaren men har enligt IDC goda chanser att avancera. Samsung ligger för närvarande på tredje plats med 13,9 procent av marknaden. IDC bedömer att man har goda chanser att peta ned Motorola från andraplatsen under tredje kvartalet i år.

Även för Sony Ericsson ser det ljust ut. För närvarande delar man fjärdeplatsen med Siemens, båda har 6,4% av marknaden, men IDC tror att de produkter man ska släppa under andra halvåret i år kan göra att man kommer att gå förbi Siemens.

Nokia 27.7%

Motorola 14.7%

Samsung 13.9%

Siemens 6.4%

Sony Ericsson 6.4%

LG Electronics 6.1%