LG och Siemens ökar i Sverige
Den nya statistiken gäller försäljningen under det fjärde kvartalet 2004.
LG har gått från knappt 1 procent till 6 procent av antalet sålda mobiltelefoner. Om man ser till värdet av försäljningen är LG:s marknadsandel nu hela 8 procent i Sverige. Siemens, som är stora framför allt på billiga kontantkortstelefoner, har bara 5 procent av försäljningsvärdet, men hela 15 procent av de sålda telefonerna är från Siemens.
38 procent av de mobiltelefoner som säljs i Sverige är från Sony Ericsson och 28 procent från Nokia. Sett till försäljningsvärdet står Sony Ericsson för hela 50 procent av värdet på de mobiltelefoner som säljs.
Gfk är traditionellt bra på att mäta försäljning hos stora konsumentkedjor, som står för den största delen av försäljningen av mobiltelefoner i Sverige idag.
Antal sålda mobiltelefoner i Sverige okt-nov 2004 enligt Gfk:
1. Sony Ericsson 38%
2. Nokia 28%
3. Siemens 15%
4. Samsung 7%
5. LG 6%
6. Motorola 2%
(Övriga tillverkare: 4%)
Försäljningsvärde i Sverige okt-nov 2004 enligt Gfk:
1. Sony Ericsson 50%
2. Nokia 27%
3. LG 8%
4. Samsung 8%
5. Siemens 5%
6. Motorola 1%
(Övriga tillverkare: 1%)