Expansion kan stå för dörren

LG varumärkesskyddar LG Pay Quick i både Europa och USA

LG ser ut att ha planer på att utvidga sin betaltjänst LG Pay till fler territorier. Den koreanska elektronikjätten har nu nämligen varumärkesskyddat namnet ”LG Pay Quick” i bland annat Europa.

Publicerad Uppdaterad

Kontaktlösa betalningar har börjat etablera sig så smått även i Sverige, men det handlar än så länge mest om rena kortbetalningar. Både Apple Pay och Samsung Pay finns förvisso i Sverige, men att påstå att tjänsterna används särskilt flitigt vore en rejäl överdrift. Det är en klassisk hönan-eller-ägget-historia, som sannolikt handlar både om möjligheten att använda sig av mobila betaltjänster och om efterfrågan på dem. Möjligen är det inget som skrämmer koreanska LG Electronics, som nu tycks stå i begrepp att expandera sin variant på temat till fler marknader runt om i världen. Man har nämligen ansökt om varumärkesskydd för namnet ”LG Pay Quick” i Europa, Nordamerika och i hemlandet Sydkorea. Det rapporterar den nederländska sajten Let's Go Digital. 

Oklart vad som skiljer

Huruvida LG Pay Quick skiljer sig på något fundamentalt sätt från LG Pay, som sedan tidigare finns i Sydkorea, är oklart. LG Pay bygger på teknologin WMC (trådlös magnetisk kommunikation), och kanske kan det handlar om någon annan form av teknik. Ansökan om varumärkesskyddet lämnades in den 17 oktober till patentmyndigheterna på samtliga marknader. Vad gäller den amerikanska marknaden, så cirkulerade rykten om en etablering av LG Pay där redan under början av året. Då påstods det att LG Pay skulle lanseras i USA i juni, men den lanseringen tycks ha runnit ut i sanden. 

Källa