Look At Me - Telia försöker göra mobil Youtube

Telia håller just nu presskonferens, och lanserar vad man kallar "Mobile 2.0". Bland nyheterna finns Look At Me - en ny tjänst för att ladda upp egna videosnuttar till en youtube-liknande samling med mobilvideos. Men till skillnad från utländska motsvarande tjänster kommer Telia inte att tillåta naket innehåll i videoklippen.

Publicerad Senast uppdaterad

Look At Me innebär att användaren med mms kan skicka upp roliga videofilmer tagna med mobilkameran till Telias portal. Andra som vill titta på filmerna i mobilen får sedan betala 2 kronor per videoklipp, varav 20 öre går vidare till den som laddat upp videon. Den som får mycket trafik till sina videofilmer ska alltså kunna kvittera ut pengarna, via ett personligt konto som skapats när ens intäkter från videofilmer ackumulerats till 150 kronor.

Telias konkurrent Tre har sedan tidigare en liknande tjänst i Italien och Storbritannien, med namnet See Me TV. Även där kan man få betalt för sina uppskickade videosar. Det är en tjänst som dock svenska Tre valt att inte lansera här.

- I Italien har det gått väldigt bra för tjänsten, men som någon i Hutchinson-ledningen utryckte sig består innehållet mest av vackra studentskor som vill tjäna en slant extra, och jag vet inte hur en sådan tjänst skulle tas emot i Sverige, säger Tres PR-chef Erik Hörnfeldt lakoniskt.

Något naket innehåll kommer dock inte att tillåtas i Telias tjänst. Tjänsten kommer att modereras, och videosarna hamnar i olika kategorier av typen: "stunts och tricks", "knäppa klipp" och "gulliga klipp". Videosnuttarna får inte innehålla material som är sexistiskt, rasistiskt, kränkande eller som visar eller illustrerar brott.

Svenska Tre hade för tre år sedan en liknande tjänst i Sverige, men lade ner den på grund av svårigheter att få kvalitativa videosnuttar.

- Det krävs ett ganska intensivt arbete, med tävlingar och dylikt, för att få, annars blir det väldigt mycket väldigt dåliga jackass-kopior, typ två 13-åringar som åker ner på en trappa på en bakplåt, säger Erik Hörnfeldt.

Den svåra frågan för Telia är förstås varför användarna ska välja att spara sina videofilmer just på Telias mobilportal, i stället för exempelvis på Youtube. Och om folk kommer att vara villiga att betala 2 kronor per videosnutt för att titta.

SurfOpen är en annan nyhet i Telia Surfport, och de tär ett slags avlångt fönster som lägger sig överst i den mobila webbläsaren med annonsinformation och länkar till sökmotorer och populära sajter att surfa till. Ett slags annonsfönster, helt enkelt.

Telia visade även upp fler kommande mobiltjänster på dagens presskonferens. Vi rapporterar om dem i en artikel senare under dagen är på Mobil.se.