Många fel i WAP-applikationer
I en tidigare undersökning av slumpvis utvalda WAP-applikationer hittade AnywhereYouGo.com fel i 28 procent av applikationerna.
- Därför valde vi denna gång att undersöka tolv specifika portaler, eftersom de borde få ett bättre resultat. Jag antog i alla fall att de testar sina applikationer innan de lägger ut dem, säger Anders Byttner, chef för AnywhereYouGo.com i Sverige.
Han blev något förvånad när undersökningen visade att det var fel i 19,2 procent av de portala applikationerna.
- Det är ofta små fel som är svåra att upptäcka men relativt lätta att åtgärda. Men även små fel ger stora effekter för WAP-användaren. Ofta upplever man att länken är bruten, att det inte går att komma åt applikationen överhuvudtaget.
Praktiska problem med länkar utgör också ett av de vanligaste klagomålen från användare. Vilka portaler som har undersökts vill inte anders Byttner avslöja eftersom det "inte handlar om att hänga ut portaler".
Men att det är tolv av de största och kaxigaste portalerna råder det ingen tvekan om.
Hur ska man då komma till rätta med problemet?
- Applikationer måste börja testas i högre grad så att felen kan avhjälpas innan tjänsterna läggs ut på portalerna. Dessutom måste WAP-forum certifiera fler WAP-telefoner så att man som användare verkligen kan vara säker på att ens telefon har WAP-standard..
Först vid årsskiftet kommer kvaliteten på WAP-applikationer att förbättras åtskilligt, tror Anders Byttner.
- Snart kommer också i stort sett alla mobiler stödja WAP. I och med det tror jag att det kommer bli så att man, med de billigare varianterna, inte når alla applikationer.
AnywhereYouGo.com har med anledning av undersökningarna startat ett testlabb för mobilt Internet. Där ska man nu även göra tester åt portaler.