Tracker My Way försöker klara av flera saker samtidigt och som så ofta innebär det att man inte lyckas fullt ut på alla områden. Den del av programmet som ska hjälpa till med navigering i bilen gör vad den ska men inte något mer. Programmet levereras på ett minneskort som man bara behöver direkt i telefonen för att komma igång. Förutom själva mjukvaran för navigering ligger också vägkartor för Skandinavien där.
Allt som behövs innan man kan börja navigera är alltså att para ihop mobilen med en gps-mottagare. Om man köper ett paket där gps ingår får man en motttagare från Rikaline. Den får snabbt kontakt med tillräckligt antal satelliter och är klar att användas en kort stund efter att man slagit på den. Den bestämmer också min position och min adress helt korrekt.
Jag matar in den adress jag vill åka till och väntar på att den ska beräkna en reserutt. För beräkningen av reserutten behöver programmet en betänketid som känns som att det är lite i längsta laget, men är inte längre än att man kan stå ut med den. När jag börjar köra tvingas jag omedelbart fundera på om jag lyckats köra fel efter bara några meter på den väg som leder ut från parkeringen. En stor, kraftig, röd pil uppmanar mig nämligen att svänga höger. Efter stund tvekan inser jag att de som utformat det grafiska gränssnittet för köranvisningarna nog inte riktigt har den känsla för symboler och färger som man skulle önska.
En stor röd pil betyder inte "nu måste du svänga här för att korrigera ditt misstag." Den betyder bara "du är på rätt väg, sväng höger i nästa korsning för att fortsätta på rätt väg". Men det förstår jag inte förrän jag först bestämt mig för att något är fel och att om jag åtminstone ska komma fram till resans första delmål, så måste jag hitta dit på egen hand.
Kanske har jag förutfattade meningar och hakar upp mig på detaljer, men till förvirringen bidrar att pilen nästan helt döljer vägen man kör på, men ändå lämnar lite utrymme för att man ska se att den vägen har färgats blå.
För seg för motorväg
Innan jag helt och fullt förstått betydelsen av rött och blått tänker jag att det är bättre att lyssna på röstinstruktionerna istället. MyWay har som tur är också möjlighet att få instruktioner om vägval upplästa av en syntetisk röst i telefonen. Syntetisk var ordet. Det dröjer ganska länge innan jag vänjer mig vid den lite släpiga och stela kvinnorösten. Speciellt irriteras jag på de lite för långa pauserna. "Om 50 meter (paus) sväng höger" Det är inte så kul att uppleva att man måste vänta på besked om vad man ska göra. Det är inte kul när man kör i motorvägsfart och avfarterna närmar sig snabbt och det är inte kul när instruktionerna kommer lite i senaste laget, som de ibland gör när man gör många täta svängar i korsningar inne i en stad. På motorvägar och andra vägar med högre hastighet är dock problemet mindre.
Det är bra att man i god tid förbereds på vad som komma skall. Upp till 3 kilometer innan en avfart började rösten påminna om att man snart skulle svänga av. Så att pauserna är lite långa ibland gör inte så mycket då man ofta fått flera förvarningar innan om vad som ska ske. Det kan tyckas som ett självklart påpekande, men när man kör efter gps måste man alltid förhålla sig lite avvaktande till instruktionerna eftersom det inte alltid går att följa dem och samtidigt följa vägtrafikkungörelsen.
Det är inte helt ovanligt att man uppmanas köra mot enkelriktat till exempel. Men då rör det sig inte sällan om tillfälliga trafikomläggningar som inte gärna kan finnas inlagda i programmen. Det är däremot mer förbryllande att MyWay ibland tycks förlora uppfattningen om vad som är lagligt och lämpligt, speciellt när man befinner sig utanför tätbebyggt område.
Till exempel vid ett tillfälle när jag kör på Essingeleden och flera gångar har förvarnats om att jag ska lägga mig i den vänstra filen och snart svänga av åt vänster. Då säger rösten plötsligt "sväng höger!" för att sedan återgå till att ange det krympande avståndet till avfarten åt vänster. På vägens högra sida fanns inte ens en avfart, bara ett vägräcke. Det är då man gärna kastar ett öga på skärmen för att försäkra sig om att man verkligen är på väg åt rätt håll. Men det enda jag ser är en rak röd linje som nästan helt täcker en rak blå linje. Det säger mig i alla fall att jag inte ska svänga riktigt än. Det gäller alltså att veta vad som för stunden ger bäst information, kartan eller rösten.
För skog och båt
Tracker MyWay innehåller också ett antal funktioner för att man ska hitta rätt när man lämnar bilen och ger sig ut i skog och mark eller tar en båttur. Då navigerar man givetvis inte efter en vanlig vägkarta utan det finns speciella kartor att ladda ner för detta. Dels finns det nautiska kartor för att orientera sig till sjöss eller till havs, dels finns terrängkartor som ser ut ungefär som kartorna man använde när man orienterade när man gick i skolan.
Du kan antingen ladda ner en karta över det område där du befinner dig eller, om du vet var du ska, ladda ner dem till din dator och föra över den till telefonen. Det sistnämnda är givetvis att föredra om du ska till ett område där mobiltäckningen är dålig. Med terrängkartor och nautiska kartor kan du självklart dels få överblick över omgivningen.
Du kan också planera rutter på samma sätt som med bil, men istället för att söka på adresser eller platser sätter du själv ut de punkter du vill passera på kartan. Du kan givetvis också bara märka ut den plats du utgår från, till exempel där du lämnar bilen och sen använda telefonen för att hittta tillbaka till utgångsläget. En både kul och nyttig funktion är att flera personer kan använda Tracker-systemet för att hålla reda på varandra. Om du själv ger tillåtelse till det kan andra användare dels se var du befinner dig, dels vart du är på väg och vilken din medelhastighet är. Informationen om plats och riktning överförs mellan telefonerna i form av sms.
Hundhalsband
Det finns även ett speciellt hundhalsband att köpa som tillbehör. Det innehåller både en gps-mottagare och en gsm-modul. Det innebär att man alltid kan hålla kolla på var hunden befinner sig. Den har också en funktion så att man på kartan kan märka ut ett speciellt område där hunden normalt ska befinna sig. Så fort den lämnar området får man ett larm-sms till sin mobil.
Helhetsintrycket av Tracker är att det är relativt bra på mycket, men att man kunde önska sig lite mer av alla delar. Bilnavigeringsdelen kunde vara tydligare och användargränsnittet för de andra delarna kunde vara lite mera lättförståeligt, men vill man ha en allt-i-ett-lösning kan Tracker rekommenderas.
Alternativen:
Det finns flera produkter som är bättre för bilnavigering och flera som är bättre för att orientera sig i skog och mark. Om du kommer att behöva mer än Tracker klarar inom något av områdena ska du satsa på separata lösningar.
Innan du köper:
Fundera på om det är en allt-i-ett-lösning du helst vill ha, kanske du vill ha en bättre bilnavigator och kan tänka dig enklaste typen av gps för friluftslivet, i så fall kan två separata enheter vara en bättre investering
Betyg:
Komma igång 6
Kartor 9
I bilen 7
Utanför bilen 7
Användarvänlighet 6
Totalt: 70
Pris: 5000 kronor
Typ: GPS till Series 60
Röstguidning: Ja, på svenska
Kartor: väg, terräng, nautiska