Marknaden för mobiler försätter växa

Under första kvartalet i år har 257,4 miljoner sålts i världen. Jämfört med samma period förra året är det en ökning på 14 procent.

Publicerad Senast uppdaterad

Det är analysföretaget Gartner som i en rapport gått igenom läget på mobilmarknaden. Baserat på försäljningen första kvartalet gör Gartner prognosen att tillväxten kommer att öka till 16 procent under andra kvartalet och antalet sålda mobiler väntas bli 1,15 miljarder.

Nokia fortsätter att vara den ohotade marknadsledaren med 35,7 procent av marknaden, att jämföra med 33,9 procent samma kvartal förra året. Under kvartalet hann de med att sälja 92 miljoner mobiler. I synnerhet var det multimediamobilerna som gick bra.

Motorola behåller sin andraplats i världsligan men minskar något med en marknadsandel på 18,5 procent. Det är något lägre än förra årets första kvartal då företaget hade 20,3 procent av marknaden. Motorola har arbetat med att minska sina stora lager genom att sänka priserna.

Samsung har tredje störst andel av försäljningen i världen med en marknadsandel på 12,5 procent under kvartalet.

Sony Ericsson lyckades sälja 21,7 miljoner telefoner och kniper därmed åt sig 8,4 procent av världsmarknaden, från 5,8 procent förra året. Gartner tror att företaget kommer sälja fler billiga telefoner i tillväxtområden framöver.

De övriga mindre leverantörerna har resterande 18,8 procent av marknaden och säljer tillsammans 48,1 miljoner telefoner. Däri ingår bland annat en ökning av kinesiska telefoner om endast säljs i Kina.

Av samtliga telefoner såldes 42,9 miljoner här i Västeuropa vilket gjorde att tillväxten blev 4 procent jämfört med förra året, med ökande 3g-försäljning. Snabbast tillväxt finner man i Stillahavsregionen, där länder som Sydkorea, Vietnam och Bangladesh ingår. Den marknaden har växt med 40 procent sen förra årets första kvartal.