Marknadsdomstolen förbjuder Telias mobila bredbandsreklam

Telia får inte längre skriva i sin reklam att deras mobila bredband har bäst täckning. Det har Marknadsdomstolen beslutat, och i domen hänvisas bland annat till tidningen Mobils täckningstest.

Publicerad Senast uppdaterad

Telia förbjuds alltså att skriva att deras mobila bredband har "bäst täckning" eller "snabbt internet". Dessa uttryck har varit vilseledande, enligt Marknadsdomstolen.

Telia har i domstolen försvarat sig med egna kartor över mobiltäckningen. Mobiloperatören Tre, som drivit ärendet till Marknadsdomstolen, har i stället hänvisat till tester där Telia inte vunnit i kategorin mobilt bredband.

Som bevis har bland annat Mobils täckningstest åberopats. Marknadsdomstolen hänvisar i domen till det sättet som Mobils täckningstest genomförts, där inte bara täckningskartor använts, utan också hastigheten har mätts. Bästa täckning för mobilt bredband kan enligt Marknadsdomstolen inte bara baseras på täckningskartor, utan även fler faktorer måste vägas in, som hastigheten.

- Det är ju glädjande att Marknasdsdomstolen kommit fram till det här. Men det är samtidigt trist att Telia under så lång tid kunnat använda den här vilseledande marknadsföringen, säger Peder Ramel, vd på Tre till Mobil.

- Men det är med tillfredsställelse vi tog emot domen - det är skönt att få rätt, säger Peder Ramel med ett skratt.