Jag köpte en platt tv-apparat härom veckan. Visst ville jag gärna ha den platt, den passar mycket bättre i vardagsrummet så. Men jag brydde mig om ganska mycket annat också. Bildkvalitet, ljudsystem, anslutningskontakter, inbyggd hårddisk och andra godbitar.
Intresset för platt elektronik verkar nå nya höjder, och sedan en tid tillbaka är även mobilbranschen drabbad av denna farsot. Det är nästan som ett slags prestige-match där det som imponerar på oss alla är just att smart elektronik får plats under ett så tunt skal.
Ändå är det något som förvånar mig en smula. För när det gäller platta tv-apparater räknar de flesta med att de ska få bättre bild och bättre funktioner med sin nya teve. Vi överöses av specifikationer om betraktningsvinklar, bildförbättringssystem och annat magiskt som ska göra oss lyckligare där framför dumburken.
Men mobilen då? Här meddelar tillverkarna på sin höjd antalet pixlar i skärmen och i kameran. Och räknar med att köparna är glada med det. "2 megapixlar" kan låta fint, men utan autofokus i kameran duger det mest för skojbilder som man inte har någon önskan att bevara. Än så länge envisas tillverkarna faktiskt med att sätta onödigt dåliga komponenter i många mobiler.
Det mest förvånande är just försöken att positionera telefoner på antingen musik, foto eller nytta. Ganska uselt faktiskt! Självklart vill man att mobilen ska klara allt detta. Det skulle vara svårt att tänka sig en tv-tillverkare deklarera att en tv fungerar bra för film och en annan är bra på sport. Mobilen som mediacenter är helt enkelt fortfarande en ganska omogen produkt. Mer omogen än mycket annan hemeletronik.
Jag tror ändå att det här är ett ganska snart övergående problem. Konkurrensen har definitivt hårdnat på mobilmarknaden, och det kommer inte precis bli mindre tufft när Apple gör sitt intåg senare i år.
Under den här månaden ska Nokia börja sälja telefonen N95. Kanske är det ett steg framåt från mobiltillverkarna var gäller att skapa en produkt som är bra på det mesta på en gång, det är i varje fall en förhoppning vi har här på redaktionen. Är du lika nyfiken som vi kan du hålla utkik på vår webb Mobil.se under april för att läsa våra första testintryck av N95.
Linus Brohult
chefredaktör