Allt pekar uppåt

”Microsoft större än Apple om tre år”

Vissa prognoser är mer provokativa än andra. Forbes gav sig in i helgen på en sådan som utan tvekan kommer att få många att lyfta på ögonbrynen. Tidningens skribent Mark Fidelman spår nämligen att Microsoft inom tre år är större än Apple på mobiltelefoner.

Publicerad Senast uppdaterad

Allt pekar uppåt för Microsoft just nu: Mjukvarujättens aktie har gått upp med 47procent under senaste 12 månaderna, uppköpet av Nokia har gått igenom vid amerikanska och europeiska myndigheter och Windows Phone är enligt de senaste försäljningssiffrona den snabbast växande smartphone-plattformen i världen. Detta får Forbes skribent Mark Fidelman att våga sig in på en prognos: om tre år har Microsoft blivit större än Apple på mobiltelefoner.

En annan viktig faktor som spelar in, enligt Fidelman, är Microsofts ambition att göra det enklare att utveckla för alla typer av uppkopplade enheter: telefoner, surfplattor, datorer, tv:er och spelkonsoler, samt Microsofts så kallade One Microsoft-strategi, som lite förenklat går ut på att alla olika verksamheter inom Microsoft jobbar tillsammans mot ett och samma mål och inte som separata enheter.

Vad gäller just mobiltelefoner tror Fidelman att Microsofts Windows Phone blir världens näst största plattform efter Android inom tre år, tack vare Nokias ställning i utvecklingsländer. Där behövs telefoner i budgetsegmentet, som bara Android-tillverkare kan konkurrera med. Sedan så kan Microsofts mobila enheter integreras med Office 365 och Windows 8.1 inom företagssegmentet och med Xbox på konsumentsidan, skriver Fidelman.

Kommentar
Ja, det går inte att argumentera emot faktumet att det är mycket som går bra för Microsoft, och för den delen även Nokia, just nu. Om det räcker för att företaget ska bli större än Apple inom det mobila är en annan fråga. Microsoft har potentialen att lyckas med det men det kräver att företaget spelar alla sina kort helt rätt: bland annat få bättre synkning mellan mjukvaruuppdateringar och nya produktlanseringar, säkerställa distributionen och stöd av viktiga distributionskanaler – i synnerhet via mobiloperatörer – och inte minst lyckas med integrationen av nyligen uppköpta Nokia. En hel del utmaningar för den som tar över som vd för Microsoft efter Steve Ballmer.

Notera att Mark Fidelman är vd för ett företag som heter Evolve och som har Nokia som kund, något som Fidelman själv uppmärksammar i sin text.

Källa