"Minneskort mest lönsamma tillbehöret"

Användarnas beteende gör att tillverkare och operatörer kan tjäna mer pengar på minneskort än på några andra tillbehör, enligt ett analysföretag.

Publicerad Senast uppdaterad

Antalet sålda minneskort ligger idag långt under antalet sålda batterier och laddare och värdet av den sistnämnda marknaden uppskattas av analysfirman ABI Research uppgå till 58 miljarder dollar. Enligt analysfirman är det ändå marknaden för minneskort som genererar den största förtjänsten och dess värde kommer att fortsätta öka under de kommande åren. Antalet sålda minneskort förutspås öka med i genomsnitt 17 procent per år fram till 2013.

- Av alla tillbehör är det minneskort som ger de största vinsterna. Faktum är att när produktionen nu överstiger efterfrågan finns ett överskott på marknaden, vilket har lett till en minskning av priset per megabyte med 60 procent per år. Men eftersom minneskortens kapacitet hela tiden ökar så kompenserar de större lagringskapaciteten för de lägre genomsnittspriserna, säger Michael Morgan på ABI Research i ett pressmeddelande.

Möjligheterna att tjäna pengar på mobilanvändare som köper minneskort begränsas inte bara till minneskortstillverkarna utan även operatörerna påverkas i hög grad. Men Morgan menar att operatörerna inte fullt ut vilka möjligheter som finns. Enligt honom är de minneskort som tillverkarna inkluderar vid köp av telefoner en källa till konflikter mellan operatörer och tillverkare. Många operatörerna ser hellre att de själva får sälja minneskort istället för att behöva subventioneras dessa tillsammans med telefonen när kunderna tecknar abonnemang. Då bortser man från att minneskort som följer med på köpet ökar sannolikheten för att kunderna ska använda olika tjänster i operatörens nät, exempelvis nedladdning av musik, och på så sätt öka intäkterna för operatörena.