Analytiker förutspår genombrott:

Mobil-biljetter till 750 miljoner användare

Sverige och övriga Skandinavien ligger långt framme när det gäller att använda mobilen för att köpa och ta emot biljetter. I andra delar av världen väntas ett kraftig ökning de närmaste åren.

Publicerad Senast uppdaterad

Enlligt analysfirman Juniper Research finns det idag 230 miljoner användare av mobil-biljetter i någon form. Den siffran förväntar man sig ska stiga till 750 miljoner under de närmaste fyra åren.

Skandinavien, tillsammans med vissa delar av Europa och Japan, hör till de områden där det är vanligast att man tar emot och köper biljetter med mobilen idag och oftast handlar det om att man köper biljetter till kollektivtrafiken.

Under de närmaste åren väntas användningsområdet vidgas så att även biljetter till bland annat sport- och kultur-evenemang i större utsträckning köps i mobilen. Särskilt under de två närmaste åren väntas en kraftig ökning, både av fler användningsområden och antal användare.

Som de största potentiella hoten för utvecklingen nämns att dåliga användarupplevelser kan ha en bromsande effekt och att infrastrukturen för att hantera betalningar och biljetter inte är tillräckligt utbyggd.