https://www.mobil.se/nyheter/mobil-rapporterar-fran-sydkorea-samsung-fran-insidan
566101
Jättereportage: Hemma hos Samsung

Mobil rapporterar från Sydkorea: Samsung från insidan

Kommer nästa stora innovation på mobilmarknaden från den etablerade bjässen eller från en hungrig uppstickare? Den frågan ställer vi oss under besöket på Samsungs huvudkontor i Sydkoreas huvudstad Seoul.

Även om du inte har en Samsung-telefon idag är chansen stor att din mobil, oavsett märke innehåller teknik från Samsung Electronics. Minnen, processorer och skärmar som Samsung gör hittar man i flera andra tillverkares mobiler och det är en av förklaringarna till att Samsung blivit så stora.

Under besöket träffar jag designers, tekniskt ansvariga, de som planerar produktutbudet och jag får även se hur kommande produkter kvalitetstestas, hur de utvärderas och jag får besöka själva hjärtat i det jättemaskineri som spottar ur sig många av dagens och morgondagens mest använda elektronikprodukter. 

Spännande tid

Jag besöker Samsungs imponerande huvudkontor vid en särskilt intressant tidpunkt. Det finns tecken på att Samsung har mycket spännande på gång samtidigt som konkurrensen från hungriga uppstickare blir allt hårdare. Flera av konkurrenterna har det senaste året lanserat produkter som visar att de inte alls nöjer sig med att vara nummer tre eller fyra utan tvärtom överträffar Samsungs produkter på flera punkter, kanske tydligast på kameraområdet som ju också är en av de viktigaste funktionerna i mobiltelefonen idag.

Just i samband med att jag besöker huvudkontoret har Samsung just lanserat sin nya A-serie av telefoner där vi fått se modeller med såväl tre som fyra kameralinser på baksidan och ryktena cirkulerar flitigt om den kommande mobilen med böjbar skärm som dock inte presenterats officiellt när jag besöker elektronikjättens hemland.

En egen stad

Samsung Electronics huvudkontor är spritt över en rad olika byggnader i något som kallas för Samsung Digital City och ligger någon timme utanför själva stadskärnan i Seoul. Redan i stan syns dock tydligt Samsungs starka ställning i Sydkorea. Man ägnar sig åt mycket mer än hemelektronik och faktum är att här finns såväl sjukhus, universitet, bostadshus, hotell, mode och mycket annat. Faktum är att Samsung beräknas stå för 15 procent av hela Sydkoreas ekonomi. Med detta sagt är dock givetvis Samsung Electronics med sina tv-apparater, vitvaror och framförallt mobiltelefoner, wearables och tablets kronjuvelen och anledningen till att vi är på plats.

Något av det första jag får göra på plats är att se en, vad det verkar några år gammal, film som ska visa Samsungs framtidsvision. Här passar man på att ta ut svängarna märker jag och bland de påhittade teknikprylarna jag ser i filmen verkar de flesta vara svävande, strömlinjeformade eller integrerade i vanliga glasrutor. Det handlar mycket om att förenkla vardagen, intensifiera kontakten mellan familjens medlemmar och att hålla koll på hälsa och välmående. Barnen i familjen kan hålla kontakt med föräldrarna med hjälp av en klocka med inbyggd projektor som visar bilden direkt på armen, mamman kan se garderobens olika outfits på en skärm på utsidan av garderoben och pappan ser hälsostatus direkt i bilens vindruta. Det råder med andra ord ingen brist på fantasi, men vad som snarast slår mig under besöket hos Samsung Electronics, när vi tittar på mera dagsaktuella planer är hur mycket man utgår från användarna. En ständigt upprepad fras under de dagar jag pratar med medarbetarna på plats är hur varje ny produkt eller uppdatering utgår från vad kunderna efterfrågar och ska lösa något problem användaren har. Sedan ska man så klart inte tro att alla produkter blir framgångsrika och verkligen löser det tänkta problemet. Ett exempel som tas upp är projektormobilen Galaxy Beam som precis som idag byggde på att man vill ha en stor skärm i sin mobil, men samtidigt ett smidigt format. Idén var kanske god, men Galaxy Beam fungerade aldrig tillräckligt bra i praktiken eftersom ljusstyrkan och bilden blev för dålig och batteritiden inte heller räckte till.

Designade A9 med millennials i åtanke 

Några av de jag får träffa på plats är de designers som står bakom dels smarta klockan Galaxy Watch men även telefonen Galaxy A9 som lanserats bara några dagar innan mitt besök. Samsung Galaxy A9 är första telefonen med fyra kameror på baksidan och det är en del i ett skifte där Samsung valt att introducera ny teknik även i den här prisklassen och inte som tidigare bara i de allra dyraste flaggskeppen. Sang Il Park är den som ansvarat för designen av Galaxy A9 och han berättar om hur processen ser ut från den första idéen till den färdiga produkt som när vi talas vid precis är på väg ut till butiker och kunder. Som designer är han givetvis långt ifrån ensam. Vi träffas på Samsung Electronics avdelning för forskning och utveckling i Seoul och här finns ungefär 1500 designers som arbetar med olika produkter inom allt från mobilt till vitvaror och enskilda komponenter. Utöver alla designers på plats i det som är huvudkontoret och hjärtat i all utveckling har man även sex designcenter spridda över världen. De kommer till användning när man specialstuderar trender och nya behov som dyker upp globalt.

Just i fallet med Galaxy A9 är målgruppen framförallt vad Samsung kallar millennials, alltså de som är någonstans mellan 18 och upp till cirka 30 år idag. För att verkligen ta reda på vilka behov och önskemål de har så har teamen på Samsung kollat hur de lever, kommunicerar och uttrycker sig på olika platser i världen. För Sang Il Park som designade A9 innebar det till exempel att åka till Indien, men han framhåller att han snarast var överraskad över hur lika målgruppens levnadsmönster är oavsett var i världen man tittar. Det fanns alltså betydligt fler likheter än skillnader, tycker han.

Fyra kameror inte specifikt efterfrågat

Designen av Galaxy A9 är baserad på vad jag får höra är något av en balansgång. Millennials vill generellt gärna visa upp det unika med sin telefon, i det här fallet att den har fyra kameror på baksidan, men de vill enligt Sang Il Park samtidigt inte överdriva det faktumet. Idén till att ha fyra kameror på baksidan kom enligt designern själv efter studier där man sett, ganska överraskande skulle jag säga, att många i målgruppen idag går omkring med traditionella kameror och en rad olika objektiv som de byter emellan. Det var det behovet av att ta bilder i flera olika situationer med bästa resultat som var embryot till A9. Sedan är det givetvis inte så att de tilltänkta användarna säger “vi vill ha en mobil med fyra kameror”, utan det är snarare så att Samsungs researchers ser till vilka behov som finns och kommer fram till att det finns ett behov av att kunna ta bättre bilder i flera olika scenarier. Sedan blir det rent tekniskt nästa steg att se hur man kan uppfylla det önskemålet, vilket i det här fallet blev genom att erbjuda vidvinkel, zoom samt funktioner för djup i bilden med oskärpa i bakgrunden. Det har också varit tydligt att selfien är minst lika viktig som de bakre kamerorna vilket motiverar att även den får en kraftfull sensor.

– Jag tycker det var svårare att verkligen sätta sig in i målgruppens behov än att sedan designa produkten i sig, reflekterar Sang Il Park själv, och det säger kanske något om hur central den inledande förståelsen för användarnas behov är här.

Inspriation från klockans hemland

Att verkligen ta sig till målgruppen och sätta sig in i deras vardagsbehov är centralt, märker jag och för klockdesignern Jaehyung Hong som jag träffar samtidigt innebar det en resa till den traditionella klockans hemland, Schweiz. För klockan har man kanske en åldersmässigt bredare målgrupp. Jaehyung Hong som med tio års erfarenhet av produktdesign även har formgivit mobiltelefoner tidigare ser flera skillnader mellan att göra smarta klockor och att göra mobiltelefoner. 

– För mig är det viktigt att visa argument för varför du ska ha en smart klocka, säger han. Han ser mobiltelefonen som något de flesta måste ha, medan klockan är något du kan ha om du vill det. Motivationen i det sammanhanget, för Jaehyung Hong som produktdesigner är att göra klockan till något du verkligen vill ha och att den berikar ditt liv och inte ses som en börda. 

Han tycker den viktigaste skillnaden när man designar klocka, jämfört med mobiltelefon, är hur mycket tydligare den personliga smaken är. Samtidigt har vi idag fortfarande mycket erfarenhet av traditionella klockor och det gäller för Jaehyung Hong att till stor del utgår från vad folk är vana vid från den traditionella klockvärlden, lägga till funktioner, men samtidigt inte avskräcka för mycket från det invanda. Kanske var det därför som inspirationsresan för Jaehyung Hongs del gick just till Schweiz där han och de övriga kollegorna kunde studera klassiska klockor.

I klockan med sitt i sammanhanget lilla format blir det också tydligare att man ständigt får prioritera vilka funktioner som ska vara med. Ett exempel på sådana prioriteringar i just Galaxy Watch som vi får höra om är att man tog bort en av de unika funktionerna i betaltjänsten Samsung Pay. Det är tekniken MST som man tagit bort, det som simulerade magbetremsa och det gör att betalningar bara fungerar i betalterminaler med NFC. Det här gjorde att man fick mer utrymme att använda till batteriet och därmed dramatiskt kunde utöka batteritiden jämfört med tidigare modeller.

Ljud som förklarar utan att säga

En annan aspekt på designen får jag när jag besöker Samsungs ljuddesigners. Här berättar Sungmin Kim om det som många kanske lägger märke till, Samsungs egen ringsignal. Det är ett av ljuddesignernas uppdrag att varje år förnya den och det gör man ofta i samarbete med olika artister. Ringsignalen kallas för Over the horizon och till Galaxy S6 för några år sedan var det ett svenskt band kallat Dirty Loops som medverkade i den tolkning som skapades då.

Mer intressant blir det dock när jag får höra exempel på vilken roll ljud spelar i andra sammanhang.

– Förhoppningen är att vi med ljudeffekterna vi använder ska kunna ge dig information utan att verbalt eller skriftligt förklara vad det är som händer, berättar Sungmin Kim samtidigt som han spelar upp några exempel.

Det är påtagligt hur tydligt det är vad man förmedlar med några enkla toner i följd. Ljudet som spelas upp när en uppkoppling upprättas har till exempel en tydligt positiv ton, medan felmeddelanden i ljudform har en helt anna karaktär. Jag får också höra exempel på hur ljuden påverkas av andra trender. När den visuella designen i telefonens gränssnitt skulle vara mer platt och enkel blev till exempel även ljuden som hör till förenklade för att spegla nyordningen. 

Testar 5G på området

Under de dagar jag spenderar här är det lätt att se hur stort bolaget faktiskt är. I Samsung Digital Park arbetar ungefär 35 000 personer och globalt har Samsung Electronics ungefär 300 000 anställda. Just områdena jag besöker i Sydkorea är där hjärtat av verksamheten finns och telefonen Galaxy A9 är till exempel designad och utvecklad just här. Även många andra verksamheter finns just här och jag får en bild av det under ett informellt samtal med Manyoung Kim som är ansvarig för sälj- och marknadsföring på mobilsidan. Han berättar att de små bussar jag sett när jag rört mig här i Samsung Digital Park är testverkstäder för 5G och att man just här för fullt testar 5G på flera olika frekvenser. USA och Sydkorea ligger först i utvecklingen, men Europa har den senaste tiden ökat takten enligt Kim med ett stort antal olika testverksamheter. 

För Samsungs del är fokus när det gäller 5G framförallt på smartphones, men givetvis även olika former av IOT-lösningar för uppkopplade prylar.

Under besöket hos Samsung och i Seoul försöker jag få en bild av hur Samsung uppfattas på hemmaplan. Jag är nyfiken på vad sydkoreanerna själva har för bild av Samsung, om det finns någon särskild stolthet över bolagets framgångar eller om man ser Samsung som vilken mobiltillverkare som helst. Det första jag kan konstatera under mina högst ovetenskapliga studier är att mobiltelefonen har en kanske viktigare roll här än till och med hemma i Sverige. Ute på stan händer det flera gånger att människor jag möter är nära att krocka med mig för att de tittar ner i sina telefoner och inte ser vart de går. Det här är som jag förstår det ett faktiskt problem, för i offentliga miljöer så väl som inne på Samsungs kontor ser jag flera affischer med uppmaningar om att inte gå samtidigt som man tittar på sin mobil. Teckningarna på affischerna visar att det kan resultera i att man krockar med andra mobilanvändare, blir påkörd i trafiken, ramlar ner för trappor eller går in i saker. Annars talar de anställda om en arbetsmiljö som inte är helt olik den i Sverige. På väggarna när jag går igenom de olika kontorslandskapen ser jag dels uppmaningar från bolaget i sig om hur viktigt samarbete mellan de anställda är för att nå framgång, men även mer avslappnade budskap och bilder från arbetsgruppens gemensamma biljardkväll blandat med bilder från semestrar med familjen som anställda satt upp eller från vad som ser ut att vara en fisketur. Det känns som en relativt prestigelös företagskultur inte så olik den vi känner hemma. I alla fall de delar jag får bekanta mig med. 

Snabbare uppdateringar

Vad är det då som de anställdas samarbete och arbete ska leda till? Först och främst handlar det så klart, i slutänden, om att Samsung ska lyckas behålla sin position och kanske till och med avancera även nu när bolaget utmanas av kanske fler och svårare konkurrenter än någonsin. Manyoung Kim som alltså är ansvarig för sälj- och marknadsföring på mobilsidan pratar bland annat om att man för att accelerera utvecklingen inom artificiell intelligens arbetat tätare tillsammans med team som normalt ansvarar för olika produkttyper. På mobilsidan specifikt har man den senaste tiden arbetat bland annat för att bli bättre och snabbare på att leverera uppdateringar och det har man gjort till exempel genom att reducera antalet versioner som man arbetar med av sin mjukvara. I Europa som är Manyoung Kims främsta ansvarsområde så har man olika versioner av telefonernas mjukvara för till exempel olika operatörer och genom att reducera antalet olika versioner kan man bli snabbare på att leverera nya uppdateringar. Det här är ett arbete som han berättar prioriteras högt.

Omfattande kvalitetstester

Senare under besöket på huvudkontoret får jag träffa flera som verkligen arbetar med nästa generation mobiltelefoner och den teknik som sitter där i form av till exempel skärm och kamera, områden där Samsung redan utmärkt sig. Det ska jag återkomma till för först tittar vi närmare på hur Samsung kvalitetstestar sina mobiler. Det är en omfattande verksamhet och handlar om hur man säkerställer att telefonerna verkligen klarar det vi förväntar oss av dem och kanske lite till. Givet Samsungs erfarenheter efter batterikatastrofen med Note 7 hade det givetvis varit intressant att se hur man idag testar batterierna. Utöver försäkringar om hur omfattande batteritesterna är så får jag dock inte se något av de faktiska testerna och jag får veta att de genomförs i en annan anläggning. Det närmaste jag kommer är när jag tack vare att jag är längre än de flesta koreaner kan kika in ovanför det frostade glaset in i ett av rummen. På dörren till rummet står en skylt som skvallrar om att här genomförs laddningstest, men det enda jag ser här är rad efter rad med just laddare och det avslöjar inte så mycket om vad som faktiskt händer här inne. Just när jag kikar in är det ingen där. En lång rad andra test får jag dock se i praktiken och får förklarat för mig vad som faktiskt sker. Ett av många är det där tekniker med hjälp av värmekamera mäter värmeutvecklingen i telefonen samtidigt som man använder den.

I ett rum uppradade utmed väggen sitter de som jobbar med precis det här. Någon spelar spel i mobilen med full volym på och övervakar värmeutvecklingen. Någon annan lyssnar på musik, någon filmar med mobilen och en annan tar kort. Allt samtidigt som man undersöker om telefonen blir varm och i så fall var den värmeutvecklingen sker.

I de här testlabben så handlar mycket om att simulera de miljöer och händelser som telefonen kan råka ut för. Framförallt handlar det om många olika tester för att undersöka hur tålig telefonen är och utöver att släppa den från olika höjder ner på såväl stengolv som mot metall ser man till att särskilt undersöka hur telefonen klarar att släppas i marken beroende på vilken del som först får markkontakt. Det finns även en rad olika uthållighetstest. Utöver tummeltunnan där telefonerna får kastas runt i en plexiglaslåda som snurrar och därmed utsättas för upprepade stötar så testas bland annat knappar och skärm.

Simulerad rumpa

Ett av testerna består i att en stoppad och jeansbeklädd dyna som ser ut som en rumpa gång på gång trycker till en telefon och alltså ska simulera att någon sätter sig på telefonen. I en annan maskin trycker en robotarm upprepade gånger in och drar ut en hörlurskontakt ut och in ur hålet i botten på telefonen, dessutom från olika vinklar, för att se att den säkert håller även efter ett stort antal försök. 

Samsung är en av idag många tillverkare med ett stort antal vattentäta telefonmodeller och även det testas givetvis. Jag får se en lång till olika grad vattenfyllda behållare där telefoner testas. Allt från simuleringar av lätt regn till vatten sprutat under tryck rätt mot telefonen vidare till djuptest där telefonen får ligga två meter ner i en vattenfylld cylinder.

Enligt testpersonalen som visar mig de här testerna utvärderar man både prototyper av kommande modeller här och telefoner som redan lanserats. Framförallt testar man givetvis Samsungs egna telefoner, men när frågan kommer upp medger man att det även kan hända att man testar konkurrenternas mobiler här. Bland testerna av vattentåligheten finns även telefoner fastspända på ekrarna i ett hjul och det hjulet snurrar vid vattenytan så att telefonerna om och om igen doppas i vattnet, fiskas upp och sedan doppas igen. Det är ett ständigt plaskande. 

Testmiljöer för att utvärdera kameran

Ett av de mer intressanta testen är de där man utvärderar kameran. Det gör man i ett särskilt rum där man byggt upp olika miljöer. I ett hörn sitter ett gäng upplysta skyltar som ska simulera utomhusmiljö i en stad. I andra hörnet finns ett bord med olika maträtter i plast och lite längre bort finns hela miljöer i miniatyr så man bland annat kan simulera ett helt alplandskap med snöklädda berg. Eftersom hela bakgrunden är en stor affisch tar det bara några sekunder att byta ut alplandskapet mot en stad istället. Viktigast i sammanhanget är dock att man kan kontrollera ljuset och simulera naturligt solljus, inomhusbelysning och många andra typer av ljus och ljusstyrkor som kan förekomma. 

Utöver kameran testas också telefonernas ljudegenskaper på olika sätt. I en ljudisolerad liten bunker klädd med skumgummi i olika former testar man till exempel funktionen för högtalartelefon och jag hör en röst säga fraser på tyska. I ett annat liknande och även det ljudisolerat rum simulerar man omgivningsljud från en stökig stadsmiljö för att sedan testa telefonens förmåga att under samtal filtrera bort det störande omgivningsljudet och göra det möjligt för den du ringer att faktiskt höra din röst utan att den dränks.

Bland övriga tester jag får se här så kan man nämna de som testar skärmen genom att trycka på den upprepade gånger, testerna av hur mycket tryck telefonen kan utsättas för utan att böjas och de upprepade trycken på till exempel hemknappen och volymknapparna. Eftersom de ska hålla hela telefonens livstid finns här testmoment där en liten arm upprepade gånger trycker på knapparna i fråga för att se att de verkligen håller även efter en lång tids användande.

Innan jag får tillfälle att fördjupa mig i framtidsteknik inom skärm och kamera får jag även titta på tester där man kontrollerar att telefonerna klarar olika extrema klimat. I vad som ser ut att vara jättestora ugnar kan man utsätta telefonerna för hög luftfuktighet och temperaturer på mellan minus 10 upp till plus 65 grader och när jag sticker in handen i en av ugnarna känns det mycket riktigt som i en ångbastu. Ingen gång när jag granskar alla de tester som genomförs här ser jag någon telefon som fallerar i något moment. Trots slag och fukt, värme och kyla tycks inget av testerna här vara mer än vad telefonerna klarar av. 

Träffar ansvarige för både kamera och skärm

Om det är några områden som Samsungs mobiler historiskt sett utmärkt sig inom så är det kanske främst när det gäller skärm och kamera. Samsung var tidiga med att använda oled-skärmar som allt fler tillverkare övergått till idag och de senaste åren har Samsung också utmärkt sig när det gäller kamera och bland annat mer eller mindre prenumererat på förstaplatsen när vi på Mobil jämfört kameramobiler. 

Det här påminns jag om när jag får träffa Hark-Sang Kim som är ansvarig för både kamerasystemen och skärmmodulerna i såväl mobiler som surfplattor. Han har själv varit med och ansvarat sedan Samsung släppte sin första Android-mobil, den telefon som hette helt enkelt Samsung Galaxy (eller GT-i7500) och sedan han avslutade sin tidigare anställning som forskare inom sydkoreanska försvaret har han hunnit övervaka och leda utvecklingen av bland annat Samsung Galaxy S, S2, S3, Galaxy Note och Galaxy Tab S3.

Allra mest aktuellt när jag är här är kanske planerna på en mobil med böjbar skärm, men jag är även intresserad av Samsungs vägval att inte ha telefonen med sensorpanel som många andra tillverkare och börjar med att fråga om motivet bakom det valet. 

Jag får inget riktigt svar på varför Samsung undvikit sensorpanel i sina telefoner och istället försöker göra de befintliga kanterna så tunna som möjligt, men jag får veta att målet alltid är att ge så mycket skärmyta som möjligt, precis som kunderna efterfrågar.

– Vi förstår att man som mobilanvändare vill ha så mycket skärmyta som möjligt och det var därför som vi redan i Galaxy Note Edge gjorde en skärm som går längre ut och i Galaxy S8 introducerade infinity display, säger Hark-Sang Kim efter att hans kollegor presenterat de många områden inom skärm och fotografi där Samsung varit ledande. 

Böjbart är nästa innovation

Efter att blivit påminda om hur Samsung var tidiga med oled-skärm, förbättrat skärmarnas upplösning och ökat storlek löpande får vi tillfälle att se vad nästa steg är. Hark-Sang Kim berättar att det är en nedre kanten under skärmen som är svårast att göra tunnare. Frågan hänger givetvis i luften och eftersom det inte är någon hemlighet att Samsung arbetar med böjbara skärmar som ett sätt att framöver erbjuda mer skärmyta i ett smidigt format får han tillfälle att utveckla den idén. Även den vägen till större skärm är utmanande och inte utan problem. 

Han börjar med att påpeka att telefoner med böjbara skärmar inte bara innebär att man introducerar ny teknik utan att hela användarupplevelsen av telefonen förändras. 

– Idag arbetar vi tillsammans med olika partners för att säkerställa prestanda, hållbarhet och användarupplevelse. Att göra en enhet med böjbar skärm kräver inte bara nya lösningar i själva skärmen utan även när det gäller annan hårdvara och i mjukvara. Alla komponenter och tjänster måste anpassas för att ge den bästa upplevelsen i det nya formatet. 

Det är alltså förklaringen till att man arbetat länge med att förfina tekniken och upplevelsen och han räknar med att tekniken sedan, precis som befintliga produkter kommer att utvecklas allt mer för varje år.

– Det här är inte bara en engångsgrej utan jag räknar med att tekniken kommer att utnyttjas på flera olika flaggskeppsmodeller och sedan förfinas år för år, säger han. 

Detaljer kring hur telefonen med böjbar skärm kommer att fungera kan han inte dela med sig av när vi ses eftersom telefonen i fråga fortfarande är under utveckling, men jag får veta att man testat och utvärderat flera olika format.

– Vi har provat flera olika angreppssätt, att telefonen viks ihop eller viks ut, på antingen längden eller på bredden. Det finns för- och nackdelar med de olika sätten, men mer än så kan jag inte säga idag, men vi arbetar för att erbjuda ett meningsfullt mervärde i det här nya, innovativa formatet.

Komponenterna under ytan

En påminnelse om kraven på de interna komponenterna får jag senare när jag besöker även Samsung Semiconductor som levererar till exempel minnen och olika processorer inte bara till Samsungs egna mobiler utan även till andra tillverkare och produkttyper. Samsung köper in kiselplattor som är själva grundmaterialet man sedan bygger på och på en av de här runda kiselplatorna får man plats med 1000 chipp. Grundprincipen här är förenklat liknande en tryckpress. Man etsar in mönster i kiselplattorna som olika material fäster olika bra i, och sedan applicerar man dessa material som blir ledare och isolatorer med olika egenskaper. Man bygger kretsarna i ett tjugotal olika lager och tar under arbetets gång bort allt överflödigt material.  

Bland alla maskiner som sköter jobbet här ser jag enstaka människor som övervakar arbetet iklädda heltäckande kläder liknande rymddräkter. Hemlighetsmakeriet och säkerheten är rigorös här och vi får vänta länge utanför när vår bil undersöks och till slut släpps in på området. Inne i själva tillverkningen susar små självkörande vagnar på räls i taket och förflyttar kiselplattorna mellan olika moment i tillverkningen. Tillverkningen kräver extrem precision och att sätta upp en tillverkningsprocess som den här får jag veta kostar mer än 10 miljarder dollar vilket också är anledningen till att det finns så få konkurrenter. Utanför ser jag hur man just håller på att utöka verksamheten och bygger för ytterligare produktionskapacitet.

Bildar ett jättebolag

Komponentdelen av Samsung Electronics är en påminnelse om bolagets omfattande verksamhetsområden, men det är så klart telefonerna, surfplattorna och de smarta klockorna som verkligen påverkar oss användare i vardagen. Hur det yttrar sig i framtiden bygger till stor del på vad som pågår bakom stängda dörrar just när jag är på besök. Jag pratar om produkterna vi inte fått se ännu, men som är under utveckling.

När jag lämnat Samsungs område och beger mig in till centrala Seoul passar jag på att se mig omkring, försöka känna av vilken roll Samsung har i det koreanska samhället idag. Jag har fått höra av Samsunganställda på plats att det finns en tydlig nationell stolthet över det avtryck som Samsung satt kanske framförallt internationellt. Ser jag mig om i Seouls tunnelbana märker jag snabbt att alla i vagnen, nästan helt utan undantag har sin telefon uppe synligt. Mobiltelefonen verkar helt enkelt än mer central än hemma i Sverige. Samsung har ingen överväldigande marknadsandel, även om mitt intryck så klart bara utgör ett stickprov. I min vagn är Apples Iphone nästan lika vanlig som Samsungs mobiler. Samsungs utmaning de kommande åren är framförallt att behålla sin position när utmanare från resten av Asien utmanar de dominerande två giganterna.