- Det här känns mycket bra. Det är roligt att vi är på rätt väg, säger Mobils chefredaktör Niclas Lidström.
Det är första gången tidningen Mobil finns med i undersökningen Orvesto Näringsliv och ändå visar siffrorna att Mobil är den överlägset största tidningen om telekom i Sverige. Detta trots att de andra tidningarna är gratis.
- Det är ett långsiktigt arbete och en nischad produkt som läsarna förstår som gjort att vi blivit så framgångsrika, menar vd Pontus Brohult.
Orvesto Näringsliv mäter läsvanor hos den yrkesarbetande befolkningen i Sverige och årets tendens var att tidningarna tappar läsare. Främst datatidningarna har svårt att fortsätta locka läsare.
I Orvestos andra undersökning, Orvesto konsument, mäts den svenska befolkningens konsumtionsmönster bland privatpersoner. Även i den undersökningen ligger Mobil bra till. I en Orvesto konsument som publicerades i mitten på 1999 läste 68 000 personer Mobil.
Eftersom det är första året som Mobil finns med i undersökningen finns inga uppgifter på om 42 000 läsare i Orvesto Näringsliv är fler eller färre än förra året. Men de höga siffrorna sporrar till en ännu starkare tidning.
- Nu ska vi bli ännu vassare och ge läsarna ännu mer av ännu mer. Alltså saker de inte kan få någon annanstans, slår Niclas Lidström fast.
Samtidigt som de positiva läsarsifforna i Sverige publicerats kommer också läsarundersökningar på den norska systertidningen Mobil. Enligt mätföretaget MMI, den norska motsvarigheten till Orvesto, har den norska upplagan 55 000 läsare.