IT-avdelningen har inte längre monopol på användningen av ny mobil teknik. Mest initiativrik är kundtjänsten. Det är dock inte alltid lätt för avdelningar utanför IT att få igenom sina mobila idéer. Många anställda anser nämligen att IT bromsar mobilutvecklingen, visar en ny studie.
I och med att mobil teknik spridit sig till alla delar av anställdas privata liv har även kunskapen om mobil teknik ökat, och med det antalet mobila initiativ som kommer från andra delar av en organisation än från själva IT-avdelningen. Mest initiativrika är kundtjänst- och marknadsföringsavdelningarna, visar en ny studie från säkerhetsföretaget Symantec och Economist Intelligence Unit.
Det finns dock motsättningar mellan IT-avdelningen och andra företagsavdelningar kring användningen av mobil teknik. Över hälften av studiens deltagare anser nämligen att IT ofta motsätter sig nya idéer för mobil användning som kommer från en annan avdelning. Motsättningen är störst inom finansbranschen där 62 procent upplever IT som en bromskloss. Anställda får dessutom medhåll från IT-avdelningen själv, där nästan hälften av anställda instämmer med den bilden.
På den ljusa sidan är det allt fler anställda som betraktar IT som extremt samarbetsvillig, en tredjedel av respondenterna i dag jämfört med bara 13 procent för två år sedan. IT-avdelningen fortsätter även att vara den huvudsakliga initiativtagaren när det gäller att hjälpa anställda att jobba mer mobilt.
Annons
Studien ”Mobile development in the business” kan du ladda ner här.
Annons
Economist Intelligence Unit genomförde enkätundersökningen och djupintervjuerna med 280 chefer i Europa, mellanöstern och Afrika under september och oktober 2012, cirka en fjärdedel med IT-ansvar och tre fjärdedelar med ansvar i övriga delar av organisationen.