Fler fattiga använder internet

Mobila bankaffärer kan lyfta u-länder

Enligt en ny undersökning som kortföretaget Visa har gjort i ett antal utvecklingsländer så är intresset för mobila bankaffärer stort bland konsumenterna där. Åtminstone bland de konsumenter som faktiskt äger en mobiltelefon.

Publicerad Senast uppdaterad

Av de som är under 25 år gamla i utvecklingsländerna i världen så hade enligt en rapport från International Telecommunication Union, ITU, nästan en tredjedel tillgång till en internet-uppkoppling under 2011. Medan de flesta alltså fortfarande inte har tillgång till internet, så växer dock samtidigt andelen som har det. Och den växer snabbt.

Alec Ross, politisk rådgivare åt Hillary Clinton, liknade internet vid 21:a århundradets Che Guevara här om året. Det kanske är att ta i, men människor i fattiga delar av världen får i allt större utsträckning tillgång till internet och kan ta del av en del av de möjligheter som detta innebär.

För 6 år sedan stod utvecklingsländerna i världen för 44 procent av internet-användarna. 2011 hade den siffran ökat till 62 procent enligt siffror från ITU.

De som faktiskt har tillgång till internet i utvecklingsländerna har det ofta genom mobiltelefonen. Enligt en undersökning som kortföretaget Visa har gjort bland 2 500 mobilanvändare i Bangladesh, Ghana, Indien, Indonesien, Nigeria och Pakistan, så tycks användarna där dessutom vara väldigt intresserade av mobila banktjänster.

90 procent av de tillfrågade i undersökningen sade sig nämligen vara intresserade av mobila banktjänster. Det som främst gjorde att användarna sade sig vara intresserade av de mobila banktjänsterna var dock inte att man ville spara eller placera pengar, utan att man vill kunna hantera de slantar man har på ett säkrare sätt för att slippa att bli rånad på dem.

Läs mer

Visa Study Reveals Mobile Money Drives Demand for Financial Services

ICT Facts and figures 2011