Mobilanvändandet ökade med 31 procent under 2005

Användandet av mobiltelefoni ökade kraftigt under förra året, enligt Post- och telestyrelsen. Taltrafiken via 3G tredubblades under samma period. Antalet skickade sms ökade dock bara marginellt.

Publicerad Senast uppdaterad

Bättre konkurrens mellan operatörerna som lett till lägre priser är en del av förklaringen till ökningen.

Idag finns 9,19 miljoner mobilabonnemang i Sverige. Att siffran är så hög påverkar givetvis hur marknaden nu utvecklas.

-Vi har inte alls samma öknig av antalet abonnemang, under 2005 ökade det med 2 procent, säger Stefan Williamson, chef för marknadsenheten på PTS

-Orsaken till det är att vi har en väldigt hög penetration.

Under förra året var 92% av svenskarna mobilanvändare. Motsvarande siffra från 2004 var 90%

Ökningen av mobilanvändandet med 31% under förra året beror till stor del på prisutveckling, anser PTS.

-Det har ett starkt samband med prissänkningarna som vi sett på mobilmarknaden, säger Stefan Williamson.

Företagskunderna mer än dubblade mängden datatrafik per månad under förra året. I genomsnitt laddade man ner och skickade 4,49 megabyte per användare och månad. Under 2004 låg motsvarande siffra på 1,84 megabyte. För privatpersoner var ökning betydligt mindre. 2004 var datamängden i genomsnitt 0,47 megabyte, 2005 steg den till 0,54 megabyte. Främst är det ökad användning av datakort som ligger bakom ökningen.

När det gäller sms har det inte skett någon motsvarande ökning. Svenskarna skickar i genomsnitt 20 sms per månad och på den nivån, eller strax under, har antalet sms legat de senaste åren.

PTS rapport för telemarknaden under 2005 visar på en kraftig tillväxt för mobiltelefonin. Antalet ringda minuter i mobilnäten ökade med 31 procent under förra året och datatrafiken i mobilnäten fyrdubblades jämfört med förra året.

Tittar man på 3G-näten specifikt stod de för 7 procent av den totala mobila taltrafiken och 3G-näten var också en viktig anledning till att mängden data som skickats ökade så kraftigt under 2005.

På Tele2 tycker Thomas Ekman som är ansvarig för privatmarknaden att andelen för 3G låter rimlig.

- Det verkar vara ungefär samma andel som vi ser bland våra abonnenter.

Ökningen inom 3G tror han håller i sig tack vare utvecklingen av nya tjänster.

- Av våra 3G-kunder har mellan 25 och 30 procent testat tv eller radio via 3G-nätet. Jag tror det är den typen av tjänster som kommer att driva övergången till 3g: Tv, radio och musik så klart. Vi tror däremot mer på streamad musik än på nedladdningar. Till skillnad från vanlig radio i FM-sändningar ser vi här att folk vill lyssna på genre-kanaler. En radiokanal som bara spelar rock, säger han.

När det gäller sms har det inte skett någon motsvarande ökning. Svenskarna skickar i genomsnitt 20 sms per månad och på den nivån, eller strax under, har antalet sms legat de senaste åren.

- Jag är ganska övertygad om att priset har betydelse, säger Stefan Williamson på PTS.

Genomsnittspriset för att skicka sms ligger i dag på omkring 1 krona.

Trafiken i det fasta telenätet har minskat konstant de senaste fem åren och samtidigt har trafiken i mobilnäten ökat. PTS tror dock inte att vi ännu nåt den punkt då människor i allmänhet börjat byta ut sin fasta telefon och enbart ringa med mobilen.

Även ip-telefonin har kraftig tillväxt, då på bekostnad av den traditionella fasta telefonin. Under 2005 ökade mobiltelefonin med 159 procent och i slutet av året fanns 210 000 abonnemang för ip-telefoni, jämfört med 81 000 vid samma tidpunkt förra året.

Antalet kunder hos tjänstetillhandahållare, även kallade virtuella operatörer, fortsätter att vara lågt och har sjunkit ytterligare. De hade vid slutet av 2005 cirka 2 procent av det totala antalet mobilkunder, vilket motsvarar 199 000 kunder, året innan hade de 269 000 kunder. I och med Telenors övertagande av Vodafone och därmed även Djuices kunder, så  kommmer andelen kunder hos dessa operatörer att minska ytterligare i år.