Mobilen är allt för unga

Var tionde tonåring ringer inte längre med mobilen. Däremot används den hela tiden för sms, väckning, tidtagning, belysning och inspelningsanordning. Det hävdar företaget The Tomorrow Story i rapporten unga medievanor.

Publicerad Senast uppdaterad

Företaget baserar sin rapport på en enkätundersökning online med 4000 svarande mellan 15 och 24 år, och 52 djupintervjuer och fokusgrupper med samma målgrupp. Undersökningen räknar upp åtta medietrender bland unga, och fyra av dem har med mobiltelefoner att göra.

För unga är Ipoden död. Mobiltelefonen har helt ersatt den fristående musikspelaren. 64% av tonåringarna använder sin mobil för att lyssna på musik och säger att de slutat använda sina mp3-spelare. Anledningen sägs vara att det är krångligt att bära med sig två apparater, och att man inte hör när det ringer eller kommer ett sms om man lyssnar i sin musikspelare.

Detta leder till en annan trend, nämligen att bluetooth-användandet breder ut sig. Man byter nämligen musik med varandra via bluetooth. 44% av tonåringarna använder bluetooth varje vecka. Framför allt skickar man musik med bluetooth, men även bilder och filmer.

Den tredje trenden, som nämns i inledningen, är att mobilen blivit ett universalverktyg, där möjligheten att ringa har blivit sekundär. Den sista mobilrelaterade trenden som undersökningen räknar upp gäller reklam i mobilen. Unga vill absolut inte få massutskick eller annan liknande reklam i mobilen, men de tar gärna emot budskap från varumärken de gillar, om de har godkänt det. Ungefär en gång i månaden tycker de själva känns rimligt.