Mobilförsäljningen fortsätter uppåt

Publicerad Senast uppdaterad

Det är analysföretaget Gartner som presenterar siffror på försäljningen. 153 miljoner mobiler såldes världen över under årets första månader. Och alla de största tillverkarna ökade sin försäljning jämfört med året innan.

Nokia ligger fortfarande i topp bland de mobiltillverkare som säljer mest. Den finska tillverkaren ökade sin försäljning med omkring 5 miljoner sålda telefoner jämfört med första kvartalet 2003. Men Nokia tappar ändå marknadsandelar som enda större tillverkare. Från 34,6 procent av världsmarknaden till 28,9 procent. Anledningen är minskad försäljning i Nordamerika och Västeuropa.

- Nokias dramatiska tapp av marknadsandelar beror på en svag produktportfölj och på att västeuropeiska återförsäljare börjat ta in fler mobiler från Nokias konkurrenter, säger Ben Wood, analytiker på Gartner, i ett pressmeddelande.

Sony Ericsson och LG för en ständig kamp om femteplatsen på listan över de tillverkare som säljer mest. I år är det Sony Ericsson som leder, förra året var det LG. De mindre tillverkarna har ökat sin andel av marknaden, från 22,7 procent förra året till 23,3 procent i år.

Försäljningen har varit stark i alla marknadsregioner. Och enligt Ben Wood är en anledning till den ökade försäljningen att förvånansvärt många bland de befintliga mobilanvändarna valt att byta ut sina mobiltelefoner mot nyare modeller.

Enligt Gartner kommer troligen efterfrågan på 3G-telefoner i Västeuropa ta fart under hösten och vintern i år.

Tillverkarnas marknadsandelar första kvartalet 2004 (förra årets siffror inom parentes)

Nokia 28,9 % (34,6)

Motorola 16,4 % (14,7)

Samsung 12,5 % (10,8)

Siemens 8,0 % (7,6)

Sony Ericsson 5,6 % (4,7)

LG 5,3 % (4,9)

Övriga 23,3 % (22,7)