Mobilförsäljningen i världen upp 17 procent

Publicerad Senast uppdaterad

Under första kvartalet i år såldes det 180 miljoner mobiltelefoner i världen, det är en ökning med 17 procent jämfört med året innan. Försäljningen har ökat i alla regioner, säger Gartner.

Trots att Nokia har haft ett tufft kvartal i framför allt Nordamerika, har finnarna tagit igen förlorade marknadsandelar och såld fler mobiltelefoner första kvartalet 2005 jämfört med första kvartalet 2004. Nokias marknadsandel steg 1,6 % samtidigt som Motorola ökade sin marknadsandel med 0,5 %.

- Nokia gjorde bra ifrån sig i Asien och Pasific, framför allt i Kina där man var aggressiv i sin prissättning och sålde där mer än 5,6 miljoner mobiltelefoner, säger Ben Wood på Gartner.

Utslaget på 90 dagar betyder det att det såldes drygt 1000 mobiltelefoner i minuten som det stod Nokia på i Kina. Otroliga siffror, eller hur?

Motorolas framgångar beror till stor del på succén med Razr V3. Samsung gjorde bra ifrån sig i framför allt västra Europa och i Ryssland. Koreanska konkurrenten LG Electronics har fått in bra med telefoner i Nord Amerika och sålde bra där.

Siemens då? Tja, första kvartalet blev nattsvart. Spekulationerna om vad som kommer hända med Siemens mobildel bidrar till att marknaden känner osäkerhet till Siemens framtid, säger Gartner.

Sony Ericsson backar något jämfört med för ett år sedan, nedgången är dock marginell enligt Gartners siffror. Siffror som brukar stämma överens med företagens egna siffror.

Försäljningen av mobiltelefoner har alltså ökat 17 procent under första kvartalet och Gartner spår fortsatt ökning, enligt deras nya siffror kommer det att säljas 750 miljoner nya mobiltelefoner i världen under 2005, en ökning med 13 procent jämfört med 2004. Gartners första prognos för 2005 visade en försäljning på 720 miljoner enheter, en siffra som nu alltså har justerats uppåt.