Mobilförsäljningen på väg uppåt igen

År 2008 inleddes med en relativt svag mobilförsäljning, men nu ser Sony Ericsson att marknaden tar fart igen. I en Reuters-intervju spår Sony Ericssons globala marknadschef en rejäl tillväxt för året som helhet.

Publicerad Senast uppdaterad

10 procent tillväxt för mobilförsäljningen under 2008 spås av James Marshall, global marknadschef på Sony Ericsson.

- Vi hade en något långsammare inledning på året med anledning av en ekonomisk svacka i Västeuropa och på grund av överproduktion i slutet av 2007. Men det var bara ett kortsiktigt fenomen, säger James Marshall till Reuters.

Prognoserna för andra halvan av 2008 känns starka, menar han, liksom för det innevarande kvartal 2. Sony Ericssons kvartalsrapport för första kvartalet innebar att Sony Ericsson trillade ner från fjärde till femte plats i topplistan över världes största mobiltillverkare. Men nu ska Sony Ericssons försäljning ha fått upp farten igen, enligt James Marshall.