Mobiljättarnas positioner oförändrade under kvartalet

Efter att de fem stora mobiltillverkarna har presenterat sina kvartalsrapporter för perioden april-juni står det klart att placeringarna är oförändrade. Trots detta har det ändå hänt en hel del intressant. Nokia har för första gången någonsin tagit sig över 40 procent och LG fortsätter att ta marknadsandelar och gick nästan om Motorola.

Publicerad Senast uppdaterad

Nu när årets andra kvartal kan summeras är det bara att konstatera: det är LG och Samsung som har presterat bäst. Gemensamt för två koreanska bolagen är kraftiga volymökningar och dessutom bara marginellt minskade snittpriser. Följden är att bolagens mobilp>Motsatsen syns hos Motorola. Deras vinstmarginal är negativ, och "förlustmarginalen" har dessutom ökat rejält. En förklaring till detta är att bolaget inte varit snabba nog att skära ner kostnaderna i takt med att försäljningsvärdet rasat. Man har dock lyckats hålla uppe priserna och snittpriset för motorolamobiler är snudd på oförändrat idag jämfört med ett år sedan. En fara med lägre snittpriser är att volymerna då måste öka för att ge en sund omsättningstillväxt. Och det var länge sedan Motorola hade en stekhet produkt på marknaden.

Sony Ericsson har visat under det förra kvartalet att dekan vara på väg in i en kris, och de har dessutom annonserat ett sparpaket värt 300 miljoner euro årligen, alternativt räknat 75 miljoner euro per kvartal. Om rätt väg för Sony Ericsson är att trycka lite lätt på bromsen (spara pengar) eller gaspedalen (satsa pengar) är naturligtvis väldigt svårt att avgöra på förhand.

För Nokia har årets andra kvartal varit "business as usual". Bolaget har behållit sin imponerande vinstmarginal runt 20 procent för sina mobiler, samtidigt som man ökat volymerna snabbare än branschen i snitt. Precis som för övriga tillverkare brottas även Nokia med sjunkande priser per enhet. Man är nu nere på ett nytt bottenrekord om 74 euro per såld mobil. Men för första gången i bolagets historia hade man över 40 procent marknadsandel. Detta kan jämföras med slutet av 90-talet, då bolaget hade runt 20 procent av totalmarknaden.

Bästa prestation (utveckling av ekonomi och volymer) under årets andra kvartal har gjorts av Samsung, tätt följt av LG. Nokia är trea. Därefter följer Sony Ericsson, medan Motorola presterat sämst av de fem stora.

Sålda mobiltelefoner

1. Nokia122,0 miljoner (40,3%)

2. Samsung45,7 miljoner (15,1%)

3. Motorola28,1 miljoner (9,3%)

4. LG27,7 miljoner (9,1%)

5. Sony E.24,4 mljoner (8,1%)

Branschen303 miljoner enligt Nokia

Operativ vinstmarginal

1. Nokia20,1% (Devices&Services)

2. Samsung14,6% (Handsets)

3. LG14,4% (Handsets)

4. Sony E.-0,1% (Hela bolaget)

5. Motorola-10,4% (Mobile Devices)

Snittpris per såld telefon (ASP)

Sony E.116 EUR (1090 kronor)

Samsung92 EUR (864 kronor)

LG84 EUR (789 kronor)

Motorola76 EUR (714 kronor)

Nokia74 EUR (695 kronor)

Valutakurser: 1 EUR = 9,4 kronor, 1 USD = 0,64 EUR.

Källor: bolagens egna rapporter. LG:s och Motorolas snittpriser är framräknade.

2008-Q2>