Mobilkoll onsdag: Stephen Elops brev - sant eller falskt

Nokia-chefen Stephen Elop skrev skarpt brev till de anställda om läget i bolaget. I alla fall om man får tro "insatta källor" och Engadget. Men en namnkunnig före detta Nokia-anställd tror att brevet är fejk. I övrigt avslöjar Google nya siffror om sina mobilannonser och svenska 24MAS köper bolag.

Publicerad Senast uppdaterad

Nokia CEO Stephen Elop rallies troops in brutally honest 'burning platform' memo? (update: it's real!)

I sann Microsoft-tradition har Nokias vd Stephen Elop författat ett långt brav till sina anställda där han beskriver läget i bolaget och sin sin på omvärlden. Och han sparar inte på kritiken. Nokia har varit för långsamma med att få ut produkter på marknaden och har ingenting som kan matcha Iphone eller Android. Och Nokias ekosystem håller inte måttet. 

"We poured gasoline on our own burning platform. I believe we have lacked accountability and leadership to align and direct the company through these disruptive times. We had a series of misses. We haven't been delivering innovation fast enough. We're not collaborating internally. Nokia, our platform is burning."

Men är brevet äkta. Engadget var något försiktiga när de först rapporterade men har senare uppdaterat texten med att de fått brevets äkthet bekräftat av flera insatt källor. Men författaren, analytikern och före detta Nokia-anställda Tomi Ahonen tror att brevet ändå är en skicklig förfalskning, skrivet av någon amerikansk analytiker. Hursomhelst intressant. På fredag när Nokia håller kapitalmarknadsdag lär vi få veta mer.

 Mobile ad player acquires THQ Wireless

Svenska 24MAS köper THQ Wireless som utvecklar mobila spel. Spel är som sagt hett just nu.

Report: Qualcomm backing entertainment app venture

Qualcomm vill ta Hollywoods kreativitet till mobilen. Detta är intressant när underhållning hela tiden blir viktigare för mobil- och plattanvändarna.

Qualcomm Announces FlashLinq, A P2P Network For Nearby Phones

Mer Qualcomm. Cool teknik för att dela innehåll mellan många användare på samma plats samtidigt. 

Google Mobile Ads: Looking For More Engagement

Googles ny chef för mobila annonser Karim Temsamani börjar synas lite mer. Bland annat släpper sökjätten lite siffror om hur folk interagerar med mobilannonser. Dedikerade annonser för mobilen har högre klickfrekvens (click through rate) enligt Google. Föga förvånande men intressant att få svart på vitt så klart.