Mobilkomposten håller insamlingskampanj för gamla mobiler
[uppdaterad 11.15] Biståndsorganisationen Plan har dragit igång kampanjen Mobilkomposten för att samla in uttjänta mobiltelefoner. På 6 månader hoppas man kunna samla in 250 000 mobiler. Deltar gör Telia, The Phone House, Media Markt, Expert och Tre. Återvinningen ska generera ett visst överskott, som går till välgörande ändamål.
Biståndsorganisationen Plan, en internationell organisation som samarbetar med bland andra Nokia, placerar ut behållare för insamling av uttjänta mobiltelefoner i de butiker som valt att delta i projektet.
- Vi känner att det här är ett väldigt bra initiativ att vara med på, berättar Jonny Malmlöf, PR-ansvarig på The Phone House.
De flesta mobiltelefoner som slutar användas kommer aldrig till återvinning, men de slängs troligen inte heller i de vanliga soporna. De flesta mobiltelefoner blir troligen liggande i en byrålåda, som reservtelefon. Där gör de visserligen ingen skada för miljön, men metallerna i telefonen kunde komma till bättre nytta om de återvanns.
Plan har byggt upp en logistikkedja för de telefoner som samlas in. De hamnar hos det brittiska återvinningsföretaget Greencyc i Storbritannien. Där sorteras telefonerna efter vilka som går att sälja som begagnade, här eller i utvecklingsländer, de som har komponenter som kan återanvändas, och de som är rent skrot.
- Företaget säger att det bara är någon procent som hamnar i den sista kategorin, berättar Malin Forsgren, projektledare för Mobilkomposten på Plan.
Man går alltså med vinst på att återvinna mobiltelefonerna, och Plan tänker använda den vinsten till sitt välgörenhetsprojekt rämst riktat mot barn i länder som påverkats av klimatförändringarna.
- Vi gör uppskattningen att vi får 30 kronor per insamlad mobil. Blir det väldigt många gamla mobiler blir det mindre, men är det mycket färgskärmar kan det bli mer, säger Malin Forsgren.
Tidigare har Telenor haft liknande insamlingskampanjer, nu senast i samarbete med Naturskyddsföreningen innan jul. Enligt Anders Nygren, chef för Telenors butiker, har kampanjerna lett till att fler telefoner lämnas in även när man inte har kampanj, och man planerar liknande kampanjer för framtiden.
Telia har i sin trendspaning frågat folk över hela Sverige om de har en gammal telefon i byrålådan. De flesta svenskar har två gamla mobiltelefoner hemma som de inte använder. Var tionde person (12 procent) har fem mobiler eller fler som de inte använder. Närmare hälften av de svarande i Telias trendspaning säger att de väljer att spara sina gamla mobiler för att de är bra att ha som extra telefoner. Nästan lika många, 38 procent, säger att det inte finns någon anledning till att de har dem kvar. Hela 7 procent säger att de sparar sina gamla mobiler för att de inte orkar slänga dem.