Mobilt bredband åter tillväxtmotor

Under senaste kvartalet har samtliga fyra stora svenska mobiloperatörer ökat antalet abonnemang och det är mobilt bredband som är tillväxtmotorn.

Publicerad Senast uppdaterad

Som de flesta säkert kunnat gissa är det mobilt bredband som är tillväxtmotorn när operatörerna ökat antalet abonnemang under tredje kvartalet. Numera redovisar även Telenor antalet abonnenter inom mobilt bredband.

För årets andra kvartal var den "stora" nyheten att Tele2 ändrat definitionen för en aktiv kontantkortskund. Denna gången, för årets tredje kvartal, är det Telenor som valt att börja redovisa antalet kunder inom mobilt bredband. Därmed är det nu bara Telia och Tre som mörkar dessa siffror.

Trots de sämre tiderna fortsätter operatörerna att öka sina kundstockar inom mobiltelefoni. Operatören Tres svenska nät fick sin miljonte abonnent i slutet av det tredje kvartalet. De övriga operatörerna ökade antalet abonnemang och de flesta rapporterar att mobilt bredband är det drivande kugghjulet i maskineriet.

De två som redovisar antalet kunder inom mobilt bredband - Telenor och Tele2 - har totalt drygt en halv miljon abonnenter. Till denna siffra kan antalet vanliga mobilabonnemang med så kallat "datapaket" adderas. Det råder inget tvivel om att PTS kommer att rapportera en enorm ökning av datatrafik i de svenska mobilnäten för helåret 2009.

När det handlar om lönsamhet på EBITDA-nivå stärker Telia den redan imponerande drygt 40-procentiga siffran till 41,5 procent. Tele2 fortsätter ner mot 30-procentsträcket medan Telenor mer eller mindre har sparat pengar (samt dragit ner investeringarna i anläggningar, populärt kallat CAPEX) och står för den största lönsamhetsförbättringen från dryga 17 procent under andra kvartalet till drygt 26 procent. Även Tre har förbättrat lönsamheten men har ännu inte nått tvåsiffrigt.

Axplock från varje operatörs rapport

Telia: Störst har blivit större. Telia fortsätter att ha fler abonnemang än Tele2 och Telenor tillsammans. För Telia ökade antalet abonnemang mest av alla svenska operatörer under kvartalet. Dessutom har lönsamheten pressats upp ytterligare ett litet snäpp.

Tele2: Ökningstakten på ett år för antalet kunder inom mobilt bredband ökade från andra kvartalets dryga 60 procent till tredje kvartalets nära 70 procent. I mitten av september meddelade operatören att man är nummer ett på den svenska kontantkortsmarknaden, samt att det kommer investeras i att öka marknadsandelen för kontraktskunder vilket enligt bolaget bör innebära en bättre lönsamhet på längre sikt.

Telenor: Står för den minsta nettoökningen av antalet abonnemang under årets tredje kvartal bland de fyra stora operatörerna i Sverige. Antalet kontantkortskunder anses ha minskat med 10 000 under kvartalet, vilket innebär att antalet kontrakt har ökat med 22 000. Noterbart är att operatören numera även redovisar antalet abonnenter med mobilt bredband vilket Tele2 tidigare varit ensamma om att rapportera.

Tre Skandinavien: Under kvartalets slutskede nåddes en miljon abonnenter i Sverige, vilket är första gången siffran för Sverige redovisats. För de två länderna Sverige och Danmark kombinerat har ett nytt rekord i antalet abonnenter noterats. Dessutom har operatören förbättrat resultatet före skatt så det numera ligger kring nollstrecket efter att tidigare ha varit negativt.

Sammanfattningsvis kan det konstateras att antalet abonnemang ökar med mobilt bredband som tillväxtmotor. Med tanke på nästa generation mobilt bredband (LTE) med betydligt snabbare överföringar finns goda förutsättningarna för fortsatt tillväxt de närmaste åren, vilket antagligen kommer sätta press på Telia och Tre att redovisa antalet mobila bredbandskunder.

Antalet samtalsminuter per kund och månad ökar, även om det handlar om några få procent. Prispressen fortsätter vilket avspeglar sig i ARPU (average revenue per user) som minskar. I slutet av januari eller i början av februari nästa år visar det sig om senaste tidens trender har hållit i sig ytterligare ett kvartal.

Flest nya abonnenter (1 juli - 30 sept)

Telia: +108 000 (varav +21 000 kontantkort)

Tele2: +107 000 (varav +43 000 mobilt bredband)

Tre(S+D): +98 000

Telenor: +12 000 (varav -10 000 kontantkort)

Flest abonnenter

Telia: 5 608 000 (varav 43 procent kontant), +7,2% (5 229 000)

Tele2: 3 343 000* (andelen kontantkort ej officiell), +0,3% (3 330 000*)

Telenor: 1 958 000 (varav 17 procent kontant), +6,6% (1 837 000)

Tre(S+D): 1 482 000 (varav 12 procent kontant), +31% (1 127 000)

Tre(Sve): 1 000 000 (andel kontantkort ej officiell)

Varav mobilt bredband

Tele2: 261 000, +68% (155 000)

Telenor: 240 000 (första officiella siffran)

Telia: ingen uppgift

Tre(S+D): ingen uppgift

Flest samtalsminuter per månad (AMPU)

Tele2: 229, +1% (226)

Telenor: 221, +6% (208)

Telia: 186, +0,5% (185)

Tre(S+D): ingen uppgift

Störst intäkt per abonnent (ARPU), totalt

Tre(S+D): 350 kr, -12% (397)

Telenor: 267 kr, -3% (274)

Tele2: 197 kr, -8% (214)

Telia: 179 kr, -3% (185)

Störst intäkt per abonnent (ARPU), kontrakt/kontant

Telenor**: 306 kr / 77 kr (-10% / +3%)

Telia: 259 kr / 75 kr (-4% / -12%)

Tele2: ingen uppgift

Tre(S+D): ingen uppgift

Störst omsättning (för mobilp>Telia: 3 553 MSEK, +5% (3 398 MSEK)

Tele2: 1 943 MSEK, -2% (1 969 MSEK)

Telenor: 1 949 MSEK, +4% (1 876 MSEK)

Tre(S+D): 1 469 MSEK, +10% (1 330 MSEK)

Störst lönsamhet (EBITDA/omsättning)

Telia: 41,5% (40,3%)

Tele2: 30,9% (36,0%)

Telenor: 26,2% (24,3%)

Tre(S+D): 9,53% (3,31%)

*Tele2 använder numera en ny metod för antalet aktiva kontantkort. Nu gäller aktiv senaste 3 månaderna, jämfört med senaste 3-13 månaderna som förut. Därmed har cirka 200 000 kontantkorts-kunder klassats som inaktiva. Antalet abonnenter med den tidigare definitionen hade varit drygt 3 500 000.

**För Telenor gäller 1,19 svenska kronor per norsk krona.