Alla som följt telekomutvecklingen inser att mobilt bredband nu verkligen har tagit fart på allvar. Vi ser en marknad som är lika revolutionerande som den för mobiltelefoni och internet via bredband har varit. Mobilt bredband håller på att förändra hur vi arbetar och tillbringar vår fritid. Och de nya möjligheterna med mobilt bredband utnyttjas redan av användare världen runt.
Alla som följt telekomutvecklingen inser att mobilt bredband nu verkligen har tagit fart på allvar. Vi ser en marknad som är lika revolutionerande som den för mobiltelefoni och internet via bredband har varit. Mobilt bredband håller på att förändra hur vi arbetar och tillbringar vår fritid. Och de nya möjligheterna med mobilt bredband utnyttjas redan av användare världen runt.
Nu börjar man också inse att de traditionella mobilnäten kommer att vara den främsta drivkraften för mobilt bredband, och inte någon av de alternativa trådlösa bredbandsteknologierna som lyfts fram på senare tid.
Den senaste statistiken om mobilt bredband är hisnande. Enligt Global mobile Suppliers’ Association (GSA) fanns det i juli 2009 mer än 275 kommersiella HSPA-nät i drift i 115 länder, och mer än 1 600 olika typer av HSPA-kapabla terminaler ute på den globala marknaden. Mer än 320 millioner människor har nu tillgång till bredbandstjänster via 3G/HSPA och enligt GSM Association finns det redan 150 millioner HSPA-användare över hela världen.
Annons
Ericssons bedömning är att år 2014 kommer cirka två tredjedelar av världens tre miljarder bredbandsanvändare att vara mobilt uppkopplade och över 80 procent av dessa via HSPA och LTE. Det är en explosiv ökning med tanke på att teknologin introducerades kommersiellt för bara två år sedan!
Annons
Framgången består till stor del av att man vidareutvecklat standarder specificerade av Third Generation Partnership Project (3GPP) till den första globala standarden, LTE. Förutom en tusenfaldig ökning av datahastigheten innebär det också full kompatibilitet bakåt med de allra första GSM-telefonerna
Nytta för olika livsstilar
Framgången för mobilt bredband vilar på det faktum att tekniken ökar livskvaliteten för människor, oavsett vilken livsstil de har. Storstadsmänniskor som lever i ett högt tempo utnyttjar mobiliteten för att spara tid och hinna mer. I fattigare delar av världen bidrar mobil kommunikation till att sätta fart på handel och småföretagande och ekonomin frodas. Internet har förändrat miljoner människors livsstil över hela världen och förändringen kommer att fortsätta. Möjligheterna till sociala kontakter via nätet ökar ständigt. Generationen som växt upp med tillgång till ”always-on” kommunikation, musik, video, och sociala nätverk, förväntar sig att kunna använda dessa interaktiva och inp>Arbetslivet har också förändrats tack vare nätet. Människor har blivit mindre bundna till en fysisk arbetsplats i takt med att datorer och notebooks förses med användarvänliga USB-modem eller inbyggt mobilt bredband.
Mobilitet, och mer
Ericssons egna studier av bredbandsanvändares behov och vanor bekräftar att det finns en enorm potential för operatörer inom området bredbandstjänster. Den senaste studien från Ericsson ConsumerLab – där mer än 3 500 människor mellan 15 och 69 år utfrågades år 2008, i Australien, Österrike, Singapore och Sverige – visar ett det redan finns en stor intresserad marknad för mobilt bredband.
Den främsta orsaken konsumenterna uppgav som skäl för att börja använda mobilt bredband var utomhusmobilitet: de vill ha verklig mobilitet och kunna använda bredbandet överallt – speciellt de som reser mycket i jobbet och de som vuxit upp med en uppkopplad livsstil. Ungefär 15 procent av de som medverkade i studien använde redan mobilt bredband, antingen som enda uppkoppling eller i kombination med fast bredband. Men det kanske mest intressanta resultatet från studien, sett ur en operatörs synvinkel, är att ytterligare 60 procent av de som svarade meddelade att de själva är potentiella bredbandskunder.
Studien fann att ju mer människor använder mobilt bredband, på jobbet eller hemma, ju mer vill de använda det överallt. Med andra ord, bredband är en tjänst som man snabbt uppskattar. Och i vissa områden är mobilt bredband naturligtvis det enda sättet att erbjuda höghastighets-internet till alla.
Ett verkligt slående resultat från vår studie är skillnaden mellan hur folk föreställer sig att de kommer att använda tjänsten innan de skaffar den och hur de faktiskt använder den när de väl har den. Innan förväntade de sig att de skulle använda tjänsten när de pendlar eller på semestern snarare än hemma. Vår studie fann emellertid att även om mobilitet är den främsta orsaken till att man skaffar mobilt bredband, så är det i hemmet som det används mest idag. Med terminaler som är mer anpassade till ett mobilt beteende (som netbooks, smartphones och andra Internetanslutna terminaler sk MIDs) kommer folk dock lättare att kunna använda mobilt bredband även utanför hemmet.
Maximera möjligheterna
Studien från Ericsson ConsumerLab visar på några intressanta punkter för operatörer som vill öka användningen av mobilt bredband på sina marknader. Personliga rekommendationer, marknadsföring och annonsering angavs som de viktigaste informationskällorna om mobilt bredband. Operatörerna har goda möjligheter att använda dessa kanaler för att sprida sitt budskap om mobilt bredband vidare visar det sig, eftersom hälften av de tillfrågade som inte redan använder mobilt bredband sade sig inte känna till det.
För att frigöra den fulla potentialen hos mobilt bredband är det viktigt att erbjuda höga datahastigheter med täckning både inom och utanför hemmet. En tillfredsställande användarupplevelse ökar värdet av mobilt bredband och nöjda kunder hjälper till med marknadsföringen. Genomtänkta prisalternativ gör det möjligt att locka breda kundgrupper.
Det behövs ett stort ekosystem av terminaler med inbyggt mobilt bredband för att tilltala olika användargrupper. Operatörer måste erbjuda en blandning av olika bredbandsabonnemang för notebooks, som är säkra och lätta att använda, och med externa modem som gör det möjligt att växla mellan olika terminaler.
Mycket återstår
Idag erbjuder HSPA kommersiellt testade nedladdningshastigheter upp till 21Mbps. Under 2009 kommer denna siffra att öka till 42Mbps och 2010 till över 84Mbps. Dessutom kommer 3GPP-teknologierna att fortsätta utvecklas, med definierade delmål, mot 150Mbps eller mer med HSPA Evolution och ännu högre med LTE, mot målet 1Gbps. Ericsson har redan demonstrerat datahastigheter upp till 160Mbps.
I år kommer LTE att rullas ut för kommersiellt bruk. Enligt GSA fanns i april 2009 fler än 30 operatörer som bestämt sig för att bygga ut LTE i Asien, Europa och Nordamerika. De höga datahastigheterna och de små fördröjningarna, gör att LTE förbättrar slutanvändarupplevelsen genom att tillåta krävande applikationer som interaktiv TV, mobil videoblogging, avancerade spel och olika affärstjänster. LTE kan täcka stora geografiska områden och är en utmärkt teknik för att erbjuda landsbygden bredband på ett snabbt och kostnadseffektivt sätt.
Förutom mobiltelefoner kommer många olika konsumentprodukter, som notebooks, spelkonsoler och kameror, att ha inbyggt mobilt bredband för LTE. Eftersom LTE stödjer handover och roaming till existerande mobila nätverk, kommer alla dessa produkter att ha fullständig täckning för mobilt bredband redan från start.
Operatörer kan nu börja använda LTE, och den flexibilitet som LTE ger, för att matcha sina existerande nätverk, spektrum och affärsmål för bredband och multimediatjänster.
För operatörer som vill vara med på marknaden och ta del av framgången för mobilt bredband är framtiden ljus.