Mobilt bredband gör 3G större än 2G
Under andra kvartalet såldes fler 3G- än 2G-enheter på den svenska marknaden, enligt analysföretaget IT-research. Förklaringen är en kraftigt ökad försäljning av produkter för mobilt bredband.
Det har sålts betydligt fler datakort och usb-modem under andra kvartalet i år än under motsvarande period förra året. Enligt IT-research såldes det totalt 87490 enheter, vilket motsvarar en ökning på hela 317 procent.
Under samma period har försäljningen av 3G-mobiler ökat med 127 procent och 2G-försäljningen har minskat med 21 procent. Om man räknar bort datakort och usb-modem står 3G för 45 procent av försäljningen och 2G utgör 55 procent.
Möjligen skulle ökad försäljning av speciella produkter för att koppla upp datorer med hög datahastighet leda till att efterfrågan på exempelvis turbo-3G-mobiler minska, men det tror inte David Larsson på IT-reesearch.
- Har man turbo-3g i datorn så vill man ha så mycket fart som möjligt även i mobilen, säger David Larsson.
Totalt ökade marknaden för mobiltelefoner med 12 procent jämfört med andra kvartalet i fjol.
Sony Ericsson behåller sin ställning som marknadsledande och det är den tunna Walkman-mobilen W880 som bidragit mest till det.