Ökade intäkter i Kina och USA

Mobilt bredband stärker Ericsson

Ericssons kvartalsrapport visar en svag ökning för intäkterna och förbättrad lönsamhet delvis tack vare en 94-procentig minskning av resultatandelarnas förluster.

Publicerad Senast uppdaterad

Ericssons rapport för årets tredje kvartal, det vill säga månaderna juli till och med september, kan sammanfattas med en försäljning som uppgick till 47,5 miljarder kronor vilket är två procent mer än under samma period året innan. Vinsten efter resultatandelarna i Sony Ericsson och ST-Ericsson samt efter skatt landade på 3,6 miljarder kronor vilket en rejäl ökning jämfört med 0,8 miljarder kronor samma period förra året.

Resultatandelarna från Sony Ericsson och ST-Ericsson kombinerat förbättrades från knappt –1 559 miljoner kronor till –90 miljoner kronor, vilket innebär en minskning om drygt 94 procent. Ericssons resultatandel i Sony Ericsson uppgår till cirka 0,3 miljarder kronor medan den i ST-Ericsson uppgår till cirka –0,4 miljarder kronor.

Bakom den 2-procentiga försäljningsökningen ligger svaga ökningar i Ericssons två huvudsakliga verksamheter Networks och Global Services, det vill säga leveranser och uppgraderingar av mobilnät samt att hjälpa operatörer med nätdrift. Dessa två svarar för cirka nio tiondelar av Ericssons totala intäkter. Sista tiondelen, enheten Multimedia, redovisar en 31-procentig minskning i intäkter.

I praktiken är det Ericssons stora lyft i Nordamerika som är räddningen, precis som under årets andra kvartal. Medan intäkterna minskar med besked i nästan alla övriga regioner är det den 223-procentiga ökningen i Nordamerika som snyggar till Ericssons totala omsättning jämfört med samma kvartal året innan. Utöver Nordamerika är det endast regionen Kina och Nordostasien som visar ökade intäkter (24 procent).

För nordamerika och Japan nämner Ericsson att mobilt bredband har god tillväxt. Enligt rapporten erbjuder nu alla stora operatörer i nordamerika kontantkort för mobilt bredband. Operatören Metro PCS lanserade tillsammans med Ericsson ett 4G-nät (LTE) i Dallas i september. Globalt sett har antal testnät för LTE ökat och Ericsson har valts som leverantör i många.

Under årets tredje kvartal är Ericssons uppskattning att antalet mobilabonnemang har ökat med 176 miljoner stycken, varav 127 miljoner GSM (2G) och 42 miljoner WCDMA (3G). Det totala antalet mobilabonnemang i världen uppges vara 5,1 miljarder stycken, varav 576 miljoner WCDMA. Det innebär en global så kallad mobilpenetration (abonnemang i förhållande till invånare) om 74 procent.

Ericsson, Juli–September 2010 (2009)

Omsättning: 47,5 miljarder kronor (46,4, +2%)

– varav Networks: 26,1 miljarder kronor (24,5, +6%)

– varav Global Services: 19,1 miljarder kronor (18,6, +3%)

– varav Multimedia: 2,3 miljarder kronor (3,4, –31%)

Nettoresultat: 3,6 miljarder kronor (0,8)