Motorola behåller tredjeplatsen

Inför Motorolas rapport var en av de stora frågorna om den amerikanska tillverkaren skulle behålla sin tredjeplats på mobilmarknaden efter att konkurrenten LG imponerat med sin försäljning. Med nöd och näppe behåller Motorola sin bronsplats. I övrigt handlar det mestadels om mörka moln på Motorolas himmel.

Publicerad Senast uppdaterad

För sjätte kvartalet i rad har nu Motorolas mobilenhet redovisat förlust, inräknat det senaste som bolaget rapporterade om sent igår. Försäljningsvärdet minskade med 22 procent under kvartalet, vilket beror på den 21-procentiga volymminskningen till 28,1 miljoner enheter och en liten nedgång (-1,5 procent) för genomsnittspriset per enhet. Kvartalsförlusten ökade marginellt i dollar räknat, men i förhållande till försäljningen ökade förlustmarginalen med ett par procentenheter, till drygt 10 procent.

Årets första halvår för Motorolas mobiler kan summeras med en 31-procentig nedgång för försäljningen, till drygt 6,6 miljarder dollar, samtidigt som förlusterna har ökat med 35 procent till nästan 0,8 miljarder dollar. Antal sålda mobiler hittills i år är 55,5 miljoner enheter, vilket kan jämföras med 80,9 miljoner för samma period förra året.

Baserat på Nokias uppskattning för branschens totala volym lyder Motorolas marknadsandel 9,3 procent för årets andra kvartal, vilket är endast marginellt mer än LG som har 9,1 procent. I absoluta volymer innebär skillnaden cirka 400 tusen enheter. Vid samma kvartal förra året hade Motorola 13,5 procent av marknaden, och vid samma period för två år sedan hade Motorola nära 23 procent av kakan.

Precis som några övriga bolag redovisar Motorola inte hur många enheter som sålts per marknad. Däremot berättar bolaget att man fortfarande är etta i Nordamerika, där modellen W755 har lyckats bra. I Latinamerika säger sig bolaget vara starkt, men mer detaljer kring detta framgår ej av rapporten. För övriga marknader nämns inget om hur utvecklingen har varit.

Motorolas VD Greg Brown kommenterar i rapporten att "bolaget har arbetat vidare med att stycka bolaget till två oberoende börsnoterade bolag". För bara något år sedan styckades bolaget då processortillverkningen knoppades av och fick namnet Freescale. För närvarande är Motorola uppdelat i de tre p>Några mobilprognoser för detta år finns inte i rapporten.

(förra årets siffror inom parentes)

Försäljning: 3334 miljoner dollar (-22%)

Operativ vinst: -346 miljoner dollar

(-332 miljoner dollar)

Sålda telefoner: 28.1 miljoner (-21%)

Snittpris per telefon: 119 dollar (-1,5%)

Q2 2008>