Den globala mobilförsäljningen ser ut att backa med cirka 14 procent i år, om man får tro den senaste prognosen. Men den ekonomiska krisen slår olika hårt, visar det första kvartalets rapporter från mobiltillverkarna. Samsung backar i stort sett inte alls. Sony Ericsson däremot har tappat drygt en tredjedel av sin försäljning - Motorola nästan hälften. Kanadensiska Blackberry (RIM) ökar kraftigt.
Motorola knöt ihop säcken för första kvartalets rapportflod i torsdags, och nu har samtliga stora och övriga intressanta tillverkare rapporterat för årets första kvartal. Motorola, Sony Ericsson och Palm har bjudit på besvikelserna medan Samsung och Research in Motion står för de positiva skrällarna.
År 2009 blir sannolikt inget bra år för mobiltillverkarna, om prognoserna visar sig stämma. Och för det första kvartalet i år är Nokias uppskattning att det har sålts 255 miljoner mobiltelefoner. Det innebär en 14-procentig volymnedgång jämfört med samma kvartal förra året. Anmärkningsvärt är att de fem storas sammanlagda marknadsandel har minskat från 80 till 75 procent för det inledande kvartalet (2009 jämfört med 2008).
De mindre och nischade tillverkarna har därmed ökat sin sammanlagda marknadsandel från 20 till 25 procent på ett år. Två av de stora vinnarna bland de små tillverkarna är Apple med sin Iphone och Research in Motion med sin Blackberry-serie. Apples volymökning med hela 123 procent kan förklaras i första hand med att Iphone nu säljs i betydligt fler länder och i andra hand med den nya 3G-modellen.
Annons
Research in Motions "smygande" framgångar imponerar rejält. Blackberrys signum förut var pushmail, något som de övriga tillverkarna arbetar febrilt med att ta efter. Trots detta har Blackberry-försäljningen ökat stadigt och det är nog bara en tidsfråga när Research in Motion blir det företag i nordamerika som säljer flest mobiltelefoner då Motorolas stora problem inte verkar vilja ta slut.
Annons
De flesta lär nog hålla med om att Motorola är den tillverkare som har haft den utan tvekan sämsta utvecklingen av alla i branschen. Även Sony Ericsson har haft ett mycket tufft första kvartal detta år med ännu en svidande miljardförlust (i svenska kronor räknat) och även den svensk-japanska konstellationen har tvingats fortsätta med sina större sparpaket. Nettokassan är på drygt 10 miljarder kronor och dessutom är åtminstone ena ägaren (Ericsson) förberedd att skjuta till pengar vilket bör trygga de närmaste årens verksamhet.
De två stora vinnarna under kvartalet är de två koreanska bolagen Samsung och LG. Medan branschvolymen minskade 14 procent tappade Samsung endast en enda procent av sin volym medan LG tappade sju procent. Samsungs marknadsandel har vuxit till nya rekordet 18 procent medan LG har ökat till nära 9 procent vilket är den näst bästa kvartalssiffran någonsin samt den bästa Q1-siffran.
Nokia, den ständige volymettan, tappade några procentenheter mer än branschens genomsnitt men samtidigt precis i linje med de 19 procent som de fem stora tillverkarna tappade i genomsnitt. Dessutom lyckas bolaget visa upp en okej vinstmarginal även om det handlar om den sämsta på mycket länge. Av de stora tillverkarna är det bara Samsungs telekomenhet som har en bättre vinstmarginal men i den enheten ingår även annat än bara mobiltelefoner.
Nokias finansiella ställning är fortsatt stark och även om bolaget andas "business as usual" står bolaget inför prövningar nu när pekskärmsmobilerna bara ser ut att öka marknadsandelen för varje kvartal. Nokias första riktiga pekskärmsmobil 5800 Xpress Music såldes i 2,6 miljoner exemplar under kvartalet vilket innebär en marknadsandel på en procent vilket gör mobilen till en av de mest sålda modellerna i världen (Iphone 3G-varianterna tillsammans säljer bättre). Men frågan är hur bra Nokia kommer lyckas med de framtida pekskärmsmodellerna där N97 är nästa enhet.
Baserat på den senaste tidens händelser är det sannolikt att Motorolas mobilenhet kommer att gå samman med någon konkurrent senare i år eller under 2010. Det starkaste ryktet hittills har varit att Huaweis mobildivision kommer att bli Motorolas framtida partner. Men även Palm kan faktiskt behöva gå samman med någon annan tillverkare om bolaget inte får upp volymerna med de nya Web OS-baserade mobilerna.