Motorola ska spara sig ur krisen
Med byte av leverantör av 3G-kretsar och en minskning av budgeten för forskning och utveckling försöker nu det krisdrabbade Motorola spara in på kostnader. Men problemen handlar mer om vikande försäljning.
Motorolas mobilförsäljning har i år dykt som en sten, och man har trillat ner från andra till tredje plats bland världens stora mobiltillverkare. Nu har man presenterat ett antal krisåtgärder som är tänkta att återge mobilverksamheten lönsamheten - men knappast hjälper upp försäljningen.
Företaget har beslutat att byta leverantör av 3G-kretsar från Qualcomm till en kombination av Texas Instruments och Freescale (som råkar vara ett före detta dotterbolag till Motorola). På detta sätt hoppas man kunna minska tillverkningskostnaderna.
Man har också beslutat skära ner på kostnaderna för forskning och utveckling. Till slutet av 2007 ska kostnaderna för forskning och utveckling ha minskat med 15 procent. Detta kan säkert hjälpa företagets lönsamhet, men det är svårt att se hur minskad utveckling ska leda till högre försäljning för Motorola när företaget redan nu har ett imageproblem som företaget som ger ut samma gamla trötta telefoner i nya färger.