Motorola tar sikte på Nokias förstaplats
Motorola har en ny plan för att utmana världens största mobiltillverkare, Nokia. Det handlar inte bara om tunna modeller, nu ska Motorola även se till att produktionstakten ökar och priset minskar.
Det är billiga och tunna mobiler som ska få Motorola att ta över finska Nokias förstaplats bland världens mobiltillverkare. Det uppger Motorolas koncernchef Ed Zander. Enligt Bloomberg News ska Motorolas Motofone vara en del i framgångsreceptet. Motofone är den första och en enkel modell i företagets Scalpel-serie, som till utseendet är ännu tunnare än Razr- och Slvr-mobilerna.
- Det här är vår chans att utmana Nokia, uppges Zander ha sagt.
För att lyckas har Motorola ökat takten i sin tillverkning. Från tillverkningen ska man nu kunna leverera 15 telefoner per sekund, 10 fler än när man producerat Razr. Enligt Zander är Nokias främsta framgång att man lyckats så bra på mindre utvecklade mobilmarknader och det är där Motorola nu vill ta upp kampen.
Motorola har ännu inte uppgivit något pris för Motofone, men chefen för Motorolas mobildelen uppger att den kan säljas för så lite som 35 dollar, motsvarande 250 svenska kronor. Redan ska man ha fått order på två miljoner telefoner i länder som Indien, Pakistan och Bangladesh.
Analytiker tror dock att Motorola har en utmaning framför sig.
- Många växande mobilmarknader är förknippade med en stor startkostnad för en ny spelare, säger Inder Singh på Prudential Equity Group.
Där har alltså Nokia ett försprång, eftersom man redan har en stark position i dessa länder.
Under andra kvartalet 2006 hade Motorola en global marknadsandel på 21,9 procent och Nokia 33,6 procent, enligt Gartner. Samsung har 11,1 procent medan Sony Ericsson tar fjärdeplatsen med sina 6,7 procent för LG:s 6,3.