Neonodes förlust växer
Dagens bokslut från Neonode visar på en försämrad utveckling. För 2007 uppgår rörelseförlusten till 11,9 miljoner dollar, motsvarande 72,7 miljoner kronor.
I dagens bokslut rapporterar Neonode ökad försäljning, från 3,13 miljoner dollar, att jämföra med året innan, då försäljningen uppgick till 1,64 miljoner dollar.
Rörelseresultatet under 2007 visar dock på en förlust på 11,9 miljoner dollar, att jämföra med en rörelseförlust på 4,47 miljoner dollar året innan.
Den totala nettoförlusten uppgick till 49,6 miljoner dollar under 2007, vilket är klart sämre än året innan, då förlusten var 5,2 miljoner dollar.
Under året har Neonode expanderat, vilket kan förklara en del av kostnadsökningarna. Nyligen tillkännagavs exempelvis att man börjat sälja i Indien.
Vd Mikael Hagman säger i ett pressmeddelande:
- Vi tror att vår N2 och några av våra kommande mobiler är tillräckligt unika, har tillräckligt med stil och modern teknik för att bidra till tillväxtkurvan. Under 2008 är förvissade om att vi kommer att skeppa åtminstone 200.000 mobiler, jämfört med 31.000 under 2007.
- Arbetet fortsätter med den att öka vår geografiska räckvidd till norra Latinamerika och Kina via vårt nya samriskbolag Neonode USA, fortsatte Mikael Hagman.
Neonodes ekonomichef David Brunton lade till att företagets marginaler kommer att öka då volymerna blir större. Bruttomarginalen ska öka från 13,7 procent under slutet på 2007, till mellan 28 och 30 procent under 2008.
Neonodes börskurs har under senare tid stadigt minskat och dagens rapport gjorde inget för att förändra det.