Nokia är populärare än Ericsson
Telecom i dag har genomfört en undersökning under två veckor i början av oktober, där 100 större återförsäljare i olika kedjor i Sverige intervjuats.
Undersökningen visar att Nokia står för 45 procent av försäljningen av alla mobiltelefoner. Den största konkurrenten Ericsson står för 34 procent och Siemens för 15 procent.
Telecom idag skriver att underlaget för de övriga mobiltillverkarna för litet för att man säkert ska kunna ange marknadsandelar, men att det ändå står klart att Motorola hamnar på en fjärde plats, före Samsung och Sony.
En annan slutsats från undersökningen är att endast de tre stora, Nokia, Ericsson och Siemens säljs hos så gott som alla återförsäljare. Motorola säljs hos 37 procent av återförsäljarna och Sony och Samsung hos 17 procent.
Undersökningen har också tagit reda på vad kunder premierar när de ska välja mobiltelefon. Och här finns några stora skillnader i attityd hos kunderna.
När det gäller Nokia uppger 41 procent av återförsäljarna att utseendet är det viktigaste argumentet för kunderna till varför de väljer en Nokia, för 28 procent är tekniken viktigast och för 19 procent är det priset.
När det gäller Ericsson-kunderna är det andra bud som gäller. För 63 procent av kunderna är tekniken viktigast, 12 procent prioriterar utseendet och 10 procent priset.
När det gäller Siemens sätter 41 procent tekniken högst, 26 procent prioriterar utseende och en lika stor andel tycker att priset är viktigast.
För 35 procent av Motorola-köparna är utseendet viktigast, 32 procent prioriterar tekniken och 29 procent priset.
Hela 81 procent av Samsungs köpare tycker att utseendet är viktigast och 71 procent av Sonys kunder tycker att priset är viktigast.