Nokia fortsätter att växa
Nokia ökar sin andel av mobilmarknaden till 39 % när man presenterar resultatet för tredje kvartalet 2007. Företaget sålde under kvartalet 111,7 miljoner mobiltelefoner, vilket är mer än de tre närmaste konkurrenterna, Samsung, Motorola och Sony Ericsson, tillsammans sålde under samma period.
Nokias försäljning ökade med 28 procent till 12,9 miljarder Euro tredje kvartalet 2007 jämfört med samma period ett år tidigare. Vinsten ökade med 69 procent till 1,9 miljarder Euro, vilket gör att Nokia redan har dragit in lika mycket vinst som förra året, trots att det fjärde och vanligen bästa kvartalet med den lukrativa julhandeln återstår.
Nokia gör uppskattningen att det såldes totalt 286 miljoner mobiltelefoner under perioden, vilket ger dem en marknadsandel på 39 procent, mot 36 procent samma period året innan och 38 procent andra kvartalet 2007.
Högprofilmodellerna i N och E-serien står dock för en relativt liten del av försäljningen, tillsammans mindre än 10 procent. Under tredje kvartalet 2007 såldes det 9 miljoner telefoner i N-serien, och 2 miljoner i E-serien.
Nokia har också hämtat upp sig något i försäljningen av mobiltelefoner i Nordamerika. Under kvartalet såldes 5,4 miljoner Nokia-telefoner i Nordamerika, vilket är en ökning jämfört med förra kvartalets bottennotering 4,1 miljoner, men fortfarande ett ras gentemot 5,8 miljoner under samma period förra året. Europa och Asien är Nokias starka marknader.
Priset per såld telefon fortsätter att gå neråt, från 90 Euro andra kvartalet 2007 till 82 Euro tredje kvartalet. Enligt Nokia själva beror det på en kraftigt ökad försäljning av lågpristelefoner för 30 euro eller lägre.
Klicka här för att komma till Nokias kvartalsrapport.