Nokia sänker marginalmål

Nokia får mindre marginaler på grund av samarbetet i Nokia Siemens Networks och hårdare konkurrens på världsmarknaden. Men målet är att öka marknadsandelen ytterligare.

Publicerad Senast uppdaterad

Nokia sänker sitt marginalmål för hela koncernen till 15 procent för den närmaste tvåårsperioden. Det är två procentenheter lägre än målet som sattes upp i slutet på förra året. Det säger företaget i ett pressmeddelande. Sänkningen har främst sin grund i samarbetet med Siemens kring nätutrustning.

Målet för mobiltelefoner och multimedia sänks också aningen från 17-18 procent till 17 under de närmsta ett till två åren, men företaget siktar på att ta fler marknadsandelar under 2007. Detta enligt ett pressmeddelande.

För att göra det har företaget ändrat prioriteringarna för mobiltelefoner. Den kommer framöver vara inriktad på utveckling av utvalda modeller, bland annat genom "uppfräschad design", ökat fokus i marknadsföringen, en satsning på att införa kategorier av köpare, och "förfinande av mellanprissegmentet".

Företaget tror att marknaden för mobiler kan komma att växa 10 procent i antalet sålda enheter. Under 2006 beräknar företaget sälja cirka 970 miljoner enheter.

Man tror att genomsnittspriserna kommer att sjunka aningen, främst beroende på hårdare konkurrens och påverkan från utvecklingsmarknader.