Nokia har vid lunchtid i dag presenterat halvårssiffrorna för ekonomiska resultatet och antalet sålda mobiltelefoner. Försäljningen är åter igen mer än 100 miljoner mobiltelefoner men snittpriset har slagit ett nytt bottenrekord: 62 euro, cirka 680 kronor.
Efter Sony Ericssons delårsrapport är Nokia det andra bolaget av de fem största tillverkarna att rapportera för det nyss avslutade andra kalenderkvartalet. Även för Nokia handlar det om rejäla försämringar jämfört med samma period året innan, men Nokia visar något större förbättringar mellan årets första och andra kvartal än sin svenskjapanska konkurrent.
Antalet sålda Nokiamobiler noterades till 103,2 miljoner enheter under årets andra kvartal. Det innebär en nedgång med 15 procent jämfört med samma period året innan, men samtidigt en ökning med ett par procent från de 93,2 miljoner sålda mobilerna under årets första kvartal då nedgången jämfört med motsvarande period året innan var 19 procent. Därmed har Nokia brutit den senaste tidens trend med sämre och sämre tillväxttakt för antal sålda mobiler.
Marknadsandelen för mobiltelefonerna uppgår till drygt 38 procent för det andra kvartalet, baserat på den branschvolym (268 miljoner enheter) som Nokia uppskattar.
Annons
Hur Nokias samtliga modeller har sålts modell för modell redovisas inte, men däremot att N-modellerna har sålts i 4,6 miljoner enheter och att de affärsinriktade E-modellerna har sålts i 4,7 miljoner enheter. Modellen 5800 Xpress Music är den enda som redovisas specifikt och den har sålts i 3,7 miljoner enheter under kvartalet vilket innebär drygt 6,8 miljoner enheter totalt sedan säljstarten i slutet av år 2008.
Annons
Nokia Music Store finns enligt kvartalsrapporten tillgänglig i 21 länder, men hur försäljningen har varit framgår inte.
En negativ trend som inte bröts heller denna gång är nedgången för det genomsnittliga priset per såld mobil (ASP). Under sex kvartal i rad har siffran minskat. Nu är priset nere på rekordlåga 62 euro. På bara ett år har priset sjunkit med 16 procent från 74 euro. Nokias snittpris är nu i praktiken hälften av Sony Ericssons snittpris.
Kombinationen 15 procent färre sålda mobiler och ett 16 procent lägre snittpris bidrog starkt till affärsområdet Devices&Services 28-procentiga försäljningsras under årets andra kvartal jämfört med samma kvartal år 2008. Nokias affärsområde Nokia Siemens Networks, som konkurrerar med Ericsson, noterar en 21-procentig nedgång för försäljningen.
Totalt för Nokia har försäljningen rasat med nästan en fjärdedel. Nokias totala vinst hålls uppe av resultatet från mobilenheten medan Nokia Siemens Networks och Navteq drar ner med sina respektive förluster.
Inför den närmaste framtiden spår Nokia att det kommer att säljas runt eller drygt 268 miljoner mobiltelefoner samtidigt som Nokias marknadsandel från årets andra kvartal kommer att behållas. För helåret 2009 spår Nokia en volymnedgång för branschen kring 10 procent och att Nokia behåller sin marknadsandel från år 2008.