Nokia tappar bland tonåringar visar undersökning

En undersökning som gjorts av webbgemenskapen Habbo visar att Nokia tappat aningen i attraktionskraft som varumärke jämfört med andra mobilmärken. Sony Ericsson och Samsung har däremot vunnit anhängare.

Publicerad Senast uppdaterad

Det är den sociala nätverkstjänsten Habbo som under hösten tillfrågat 58.486 tonåringar i 31 länder vilka varumärken de föredrar mest.

Nokia är det mobila varumärke som föredras av flest i 15 av de 31 länderna. I bland annat Storbritannien, Tyskland, Danmark och Schweiz kommer dock Sony Ericsson högre än Nokia. Förra gången undersökningen genomfördes var 2006. Då låg Nokia högst i alla de länderna. Detta enligt en sammanställning av Cellular-news.

Undersökningen visar även att användningen av multimediafunktioner i mobiler har ökat markant. Under 2006 visade undersökningen att 38 procent av tonåringarna använde sina mobiler för att lyssna på musik. Det kan jämföras med 71 procent i dag. Det uppges att 70 procent använder sina mobiler för att ta foton och att spela in rörliga bilder med, att 64 procent spelar spel och att drygt tre av fyra använder mobilen för internettjänster som webb, e-post och direktmeddelanden.