Nokias annonssatsning

Nyligen köpte Nokia amerikanska företaget Enpocket för mobil annonsering och skapar i och med det en ny enhet för mobil annonsering under namnet Nokia Ad Business. Mobil Business har talat med Tom Henriksson som ansvarar för mobil annonsering på Nokia om synen på mobil annonsering.

Publicerad Senast uppdaterad

Mobil Business träffade Tom Henriksson under Nokia World i Amsterdam. Han är ansvarig för köpet av Enpocket och då vi talar med honom är han just på väg till Boston för att integrera Enpocket i Nokia.

Hur ska Nokia Ad Business tjäna pengar på annonsering?

- Vi är en mellanhand mellan de som har pengar och vill nå mobila konsumenter, det vill säga annonsörerna och annonsbyråerna, och vi hjälper dem att placera annonser och nå rätt målgrupper.

Så vad skiljer er från exempelvis Google AdSense?

- I dag - inte så mycket. Differentiering är viktigt. Vi skiljer ut oss genom att vi har Nokias tjänster, de är unika. Just nu gör vi det möjligt att annonsera på dem.

- Vi köpte Enpocket som har en mobilt specialiserad plattform som är den bästa av sin sort. De hade ett team som nu läggs ihop med Nokias och är helt fokuserat på att sälja, göra pengar på och utveckla mobil annonsering. För tillfället är vi fokuserade på mobilitet, vi är mobila experter. Så en viss differentiering finns det.

Vilka skillnader har ni märkt mellan mobil annonsering och annonser på webben?

- Det finns likheter förstås, och det är bra. För en annonsör liknar bannerannonser på mobiler annonser på webben. Det gör det rätt lätt för dem att tänka mobilt. Annars är mobilannonsering ganska komplext, eftersom det finns meddelanden, surfning och applikationer.

- Vi jämför ofta mobila kampanjer med dem på Internet. Vi ser klara skillnader i hur konsumenterna interagerar med annonserna, hur de tänker om ett varumärke före och efter. Det beror delvis på kontexten och delvis på vem annonsören är. Ibland fungerar det bättre på mobilen, och ibland fungerar det bättre på webben.

- Naturligtvis ska mobilen vara en del i ett större marknadsföringsmål för ett varumärke. Den står inte för sig själv. Det går att göra mobil webb och kombinera med meddelanden eller annat. Vanligtvis är det också kopplat till omgivningen, kanske ser du något på en plansch och interagerar med den via din mobil. Så får man bäst resultat.

Hur kommer det sig att mobil annonsering inte tagit fart så här långt?

- Oj, det finns många, många skäl. Det finns ett antal huvudskäl.

- Annonsörer vill traditionellt sett ha bra räckvidd. I USA köper en annonsör kanske räckvidd för en målgrupp om 30 miljoner kunder. På mobilerna har det inte funnits leverantörer som klarat av det. Det är en av sakerna vi gör, vi samlar ihop en sådan global räckvidd. Men annonsering är lokal och regional, så vi gör det för specifika områden och platser.

- Ett annat är att mobil annonsering uppfattas som komplext. Människor vet inte så mycket om det. Det finns olika sorters möjligheter för marknadsföring. Någon måste ta bort den komplexiteten. Därför har vi anställda som pratar med varumärkena om vilka de bästa sätten är, vad som funkar på mobiler innan de börjar.

- Tidigare har också mobilerna som den större delen av befolkningen använder varit rätt begränsade. Nu kan de göra rätt många häftiga saker. Det har begränsat vilka upplevelser varumärkena kan ge konsumenterna. Den tekniska utvecklingen och upptaget på massmarknaden kommer att hjälpa till mycket.

Är det möjligt att som privatperson eller litet företag möjligt att skapa ett Nokia Ad Business-konto?

- Inte i dag. Kommer det vara så i framtiden? Absolut. På grund av den tekniska komplexiteten är vi inte där ännu.

- För tillfället arbetar vi väldigt fokuserat på de största köparna och de största utgivarna. Men om vi vill att det här ska bli en väldigt stor bransch över tiden så måste vi automatisera och bjuda in de mindre spelarna, alla de lokala spelarna.

- Tekniskt sett kan vi nu veta var mobilen finns, vad den gjort tidigare, vad användaren gör och har gjort, om användaren vill att vi gör det. I framtiden kan vi även göra det ur ett kommersiellt perspektiv. Den underliggande faktorn är positionsbaserat värde. Vilket så klart är ett av skälen till att Nokia investerat mycket i kartor och navigering. Det är relevant för lokala annonsörer.

En del människor är rädda för intrång i den personliga integriteten, hur planerar ni att hantera det?

- I de flesta länder, men i synnerhet de västerländska, så måste man godkänna annonsering (opt-in). Vi respekterar förstås lagen.

- Generellt sett så är vi väldigt noggranna med orden respekt och relevans. Om vi ska leverera tjänster till konsumenter som finansieras med annonser måste det finnas fördelar för kunderna. Kunden ska säga "ja, jag vill ha det där", "jag vill ha annonserna för att jag får något för det", antagligen gratis, billigare eller något annat. Och har man sagt ja, så ska det vara relevanta saker.

- Det är ett tveeggat svärd. Man kan veta mycket om konsumenten och presentera riktigt relevanta saker. Men konsumenten kanske inte vill att man ska veta för mycket. Besöker man en viss typ av webbplatser med känsligt innehåll, kanske man inte vill se annonser som berör samma områden. Det finns en gräns för hur mycket du vill veta om konsumenten, och en gräns för hur mycket kunden vill att tjänsteleverantören ska känna till. Utan konsumenterna finns det ingen framtid för det här.