Nu kommer de sociala musik-apparna
Att dela med sig av musiken man lyssnar på just i stunden är, konstigt nog, inte så enkelt. I alla fall har det inte varit det. Två nya appar tar sig an möjligheten att göra musiklyssnadet ännu mer socialt.
Soundtracking är en Iphone-app och tjänst som sprungit ur att grundaren Steve Jang insåg att det fanns tjänster för att dela nästan alla andra typer av upplevelser eller information (text=Twitter, Foursquare et al=position, Instagram med flera=bilder, IntoNow=tv) - men inte musik. Idén handlar om att musikupplevelser ("music moments") består av mer än bara musiken: de handlar också om var du befinner dig, vad du känner eller ser när du lyssnar. Allt detta ska Soundtracking göra det möjligt att förmedla till sina vänner.
För att dela med sig av en låt kan Sountracking-användaren låta appen själv upptäcka vilken låt som spelas via den inbyggda musikspelaren eller annan musikkälla som till exempel radio. Eller så går det att manuellt skriva in vad du lyssnar på. Om man vill dela med sig av en bild också så kommer bilden att lägga sig som en bakgrund till låtnamnet.
Mottagarna kan lyssna på ett klipp av låten direkt via Itunes och köpa låten om de önskar. Sountracking finns för närvarande endast för Iphone.
För Android-användare finns Play som är AOL:s nya app för att dela musikupplevelser. Funktionerna verkar vara ungefär som Soundtracking med den stora och viktiga skillnaden att appen är integrerad med en streamingtjänst, i det här fallet Rdio. Det gör att när någon delar en låt med dig så kan du lyssna direkt på hela låten utan att köpa den. Förutsatt att du är betalande prenumerant på Rdio vill säga för ca 5 dollar i månaden.
Det känns ganska uppenbart att streamingvarianten är bättre för denna typ av tjänst. Men helst vill man väl ha flera möjligheter (Spotify, Radio, Wimp, itunes ) och kunna välja vilken tjänst man föredrar. Eller så integrerar Spotify, Rdio och de andra denna typ av funktionalitet direkt i sina appar.
Källa: Techcrunch.com