Köpte tjänsten 2011 för 1,2 miljarder
Nu säljer Google recensions-tjänsten Zagat
Google har nu sålt restaurang-recensionstjänsten Zagat som man köpte för motsvarande 1,2 miljarder kronor 2011. Köpare är The Infatuation, ett annat företag som också sysslar med restaurang-rekommendationer och recensioner. Köpesumman är hemlig.
Restaurang-recensionstjänsten Zagat har funnits sedan 1979, då man började samla in betyg och omdömen kring restauranger i New York. Lite som ett internet-förhistoriskt Yelp, kan man säga. Tjänsten växte så den knakade genom åren och täckte 2005 in 70 städer där man erbjöd recensioner och rekommendationer av allt från hotell och restauranger till nattklubbar, shopping och golfbanor. 2011 köpte Google Zagat för en nätt liten summa motsvarande 1,2 miljarder kronor. Tanken var att man skulle integrera Zagats data i sina egna tjänster. Det blev dock lite si och så med den saken. 2013 omlanserades Zagats sajt, men då hade man minskat antalet städer till nio. Samtidigt satsade Google allt mer på sina egna recensionstjänster och 2012 sades mängder av Zagat-anställda upp. Zagats inflytande är inte obetydligt idag, men har däremot minskat kraftigt. Och nu säljer Google alltså verksamheten.
Oklart varför
Google har inte angivit något specifikt skäl till försäljningen, men sannolikt handlar det just om att tjänstens minskade relevans inte längre motiverar att man satsar på den fullt ut, något som Google paradoxalt nog alltså bidraget till själva. Köpare är The Infatuation, en recensions- och rekommendationssajt av samma typ som Zagat. Det är oklart vad The Infatuation fått betala för Zagat, men det är förstås svårt att tänka sig att det skulle handla om ett belopp som ens är i närheten av vad Google betalade 2011. Möjligen kan köpet innebära lite av en upprättelse för Zagat, förutsatt att man klarar av att anpassa sig till dagens marknad.
Källa