Gäller bara samtal

Ny regel: Totala kostnaden måste anges

[10.59] En ny föreskrift från Konsumentverket har gjort det obligatoriskt för den som säljer mobiltelefoner med abonnemang att alltid redovisa den totala kostnaden.

Publicerad Senast uppdaterad

När man köper en mobiltelefon tillsammans med ett abonnemang måste det vara lätt att hitta informationn om den totala kostnaden och det måste vara lätta att förstå exakt hur stor totalkostnaden blir.

Det är motiveringen till att Konsumentverket har utfärdat en föreskrift som gör det obligatoriskt för alla som säljer telefoner med abonnemang att ange den minsta totala kostnaden. Där ska alla kostnader som konsumenten måste betala, oavsett om det är engångskostnader eller månadskostnader, räknas samman.

I Konsumentverkets vägledning om prisinformation skriver man att: "Med mobiltelefon avses här även handdator, surfplatta eller motsvarande som erbjuds tillsammans med telefonabonnemanget".

Men oavsett vilken typ av enhet som säljs tillsammans med abonnemanget så omfattar den nya regeln inte dataabonnemang, enligt Konsumentverket.

- Den här föreskriften inriktar sig på samtals-abonnemang, säger Daniel Karfs, jurist på Konsumentverket, till Mobil.se.

Samtidigt säger Karfs att föreskriften kan komma att förändras eller utökas i framtiden.