Nya GPS-system till mobilen
GPS är hetare än någonsin och personliga navigationshjälpredor finns att få för nästan alla ändamål numera. En ekonomisk lösning som täcker mångas behov är de mobiltelefonbaserade navigationsmjukvarorna som med hjälp av en extern GPS-mottagare tillhandahåller mycket exakta uppgifter. Navicore och TomTom ligger i toppskiktet bland leverantörer av navigationslösningar och nu kommer båda med uppdaterade versioner av respektive programvara. En gemensam nämnare för båda programmen är förutom plattformen även kartleverantören, kartorna levereras av Teleatlas som är en av två huvudleverantörer av kartunderlag för liknande system.
För att göra en riktig utvärdering tog vi med de två navigatörerna på en kort semesterresa till både kända och okända platser i Sverige och provade ut hur de fungerar i verkligheten. Versionerna vi provade är avsedda för symbian baserade telefoner och vi använde en Ericsson P910i för Navicore och en Nokia 7610 för TomToms program. Nyheterna är inte många och frågan är om det är motiverat att kalla de nya versionerna för helt nya utgåvor. De största nyheterna är att TomTom nu kan ge aktuell trafikinformation och att man med Navicore kan skicka ruttbeskrivningar till kompisar genom SMS och MMS.
Resan började som vanligt med en kortare färdplanering vilket den här gången bestod av att slänga ut papperskartorna ur bilen och installera programmen i mobiltelefonerna, sedan skulle våra nya vägvisare sköta resten. Installationen är okomplicerad och består endast av att installera minneskortet i telefonen.
Resan började i Stockholm och första destination var Västerås. Båda programmen föreslog samma rutt men den totala distansen blev ändå någon kilometer längre hos TomTom - som en intressant jämförelse tog vi även med två navigatörer från Garmin och Navman. När vi började närma oss den första korsningen började en kakafoni av ljud strömma ut ur samtliga högtalare i bilen -Stina från TomTom, John från Navicore, Anna från Garmin och Niclas från Svenska Favoriter på radion försökte alla få min uppmärksamhet. Vi stoppade undan Garmin och Navman och fortsatte resan i en något tystare kupé.
Efter besöket i Västerås var det dags att tanka för resan ner mot Nynäshamn för att senare ta färjan till Gotland. Vi använde intressepunkterna för att hitta till närmaste macken men kunde konstatera att Navicore jämfört med TomTom har en ganska bristfällig förteckning över bensinmackar och då Statoil-stationerna speciellt. Färdplaneringen var även denna gång identisk mellan TomTom och Navicore även om TomTom envisades med att räkna ut längre färdvägar vart vi än skulle. En intressant egenhet värt att påpeka är att distanserna som visas till intressepunkterna i programmen är räknat fågelvägen, vilket betyder att andra mackar egentligen kan vara närmare om man räknar den verkliga färdvägen men detta är bara intressant vid stadskörning. Intressepunkterna generellt sett verkar även i de nya utgåvorna vara ganska bristfälliga vilket Navicore vill komma runt genom att i framtiden låta användaren programmera in sina egna POI.
Vid en av rastplatserna skulle vi börja fotografera med mobiltelefonerna. Med P910i gick det bra men på Nokias telefon var man först tvungen att stänga ner Navicore manuellt för att fria upp minne och kunna fotografera.
Inmatningen av adresserna fungerar på liknande sätt hos båda systemen men inmatningen är helt klart lättare på P910i då den har både tangentbord och ett rullhjul med vilket man enkelt kan välja destination bland alla intressepunkter. Vet man inte riktigt vart man ska kan man scrolla runt på kartan och med ett klick välja destination på Navicore, detta är dock inte lika enkelt på en telefon som på Nokia 7610 vilket saknar pekskärm.
Halvvägs ner till Nynäshamn gav första GPS:en av tätt följd av TomToms GPS - orsaken är att driftstiden ligger runt fem till sex timmar på nyladdade batterier vilket är lätt att sätta sprätt på när man ska åka långt. Även mobiltelefonerna började få slut på kräm och cigarettladdarna åkte fram tillsammans med fördelaren för cigg-uttaget. Två eluttag i bilen eller en fördelare är ett måste om man ska använda mobilbaserad navigation i bilen längre sträckor. Användning av Bluetooth, konstant bakgrundsbelysning och högtalarna på högsta volymen suger batterier.
Väl framme i Visby hade allting hunnit bli fulladdat och det var dags att börja utforska alla fina gränder och raukarna. Fårösund matades in som destination och vi rullade iväg. Nästan alla intressepunkter hos Navicore är försedda med telefonnummer vilket vi försökte utnyttja när vi skulle ringa och kolla när färjan gick men numret var fel. Någon dag senare då vi befann oss på norra Fårö upptäckte vi ännu ett fel, denna gång i kartmaterialet hos båda programmen. Norr om Fårö finns det en flera mil lång ö som inte existerar i verkligheten vilket nog har hamnat där efter lite slarv hos Teleatlas.
Generellt sett var detta det största felet vi kunde hitta i mjukvaran och även detta beror egentligen på att kartleverantören Teleatlas levererar felaktiga kartor. Bortser man från missarna med intressepunkterna är det inte mycket som går att gnälla på utom själva handhavandet av programmen Det är löjligt att Navicore har valt att använda pyttesmå ikoner för att scrolla runt och zooma på kartan istället för att använda den väl tilltagna navigations-hjulet på sidan av 910:an, även avsaknaden av svensk röst från början drar ner betyget en del.