Bonnier nöjda med Ipad-satsningen
Nya Mag+-titlar på gång för Ipad
Trots relativt små upplagor är Bonnier nöjda med sin satsning på Ipad och under våren kommer fler titlar lanseras.
– Vi är väldigt nöjda med penetrationen, antalet downloads vi får, säger Peder Bonnier, affärsansvarig för Digitala Magasin på Bonnier Tidskrifter.
Några specifika siffror för hur försäljningen av digitala magasin för Ipad-användare har gått vill Bonnier dock inte gå ut med ännu.
Mag+ är namnet på en egenutvecklad plattform från Bonnier för digitala tidsskrifter ämnad för Ipad-plattformen. I dagsläget finns det två svenska titlar utgivna på plattformen, Mama+ och Sköna Hem+. Peder Bonnier beskriver intresset för de båda titlarna som mycket starkt.
– Men det är osäkert vem det är som laddar hem applikationerna, om det är vanliga läsare eller om det är allmänintresserade Ipad-ägare.
Nya titlar på gång
Till våren kommer Bonnier Tidskrifter att släppa fyra nya titlar till plattformen men vilka det blir har man inte avslöjat ännu. Mobil har tidigare rapporterat om att försäljningen för magasin på Ipad har gått knackigt. Som exempel kan den amerikanska tidningen Wired nämnas. Wireds första upplaga för Ipad sålde i 100 000 exemplar men har tappat rejält sedan dess och november-upplagan såldes bara i 23 000 exemplar.
Vad gäller de engelskspråkiga utgåvorna på Mag+-plattformen tycker Peder Bonnier ändå att det har gått bra för Bonniers magasin Popular Science.
– Den hade en väldigt stark förstautgåva, sen gick det ner lite men det har legat stabilt sen dess på 15-20 000 i upplaga.
– Det är förstås väldigt lite jämfört med printutgåvan men ändå hyffsat jämfört med andra Ipad-utgåvor.
Ingen ordentligt analys
För de svenskspråkiga utgåvorna är det för tidigt att göra en ordentligt analys, menar Peder Bonnier.
– Vi har inte kunnat göra någon sådan analys ännu, det är så otroligt nytt för oss.