Nya problem för Aircall
Förändringsarbetet som på påbörjades under rekonstruktionen för två sedan är ännu inte avslutat och nu ska Aircall genomgå en ny företagsrekonstruktion.
För två år sedan räddades Aircall-kedjan från en förestående konkurs då den köptes upp av norska MTU-gruppen. Under den rekonstruktion av företaget som genomfördes 2006 övertog Aircall de 30 butikerna i Fotoquick-kedjan och inledde då ett arbete med att integrera Aircalls och Fotoquicks butiker.
Aircall uppger i den begäran om företagsrekonstruktion som man nu fått beviljad att MTU-gruppen totalt investerat 100 miljoner kronor i integrationsprocessen, men att man nu inte kan skjuta till mer pengar eftersom MTU-gruppen inte fått full betalning från sina kunder. Detta ska i sin tur ha inneburit att Aircall fått problem med likviditeten. Svårigheterna sägs också bero på att Aircalls bank sänkt företagets checkräkningskredit från 25 miljoner till 2,5 miljoner.
Aircalls likviditetsproblem har resulterat i svårigheter att betala fakturor, något som har lett till att Brightpoint, som är Aircalls största leverantör, har stoppat sina leveranser till kedjan.
I rekonstruktionsplanen skriver man att försäljning av butiker och verksamhetsgrenar för närvarande utreds. Man hoppas också att den svenska regeringens åtgärder för att lindra finanskrisen ska ge tillgång till mer kapital. Mobil har kommit över ett internt mail där Aircalls vd Hans Oscarsson beskriver den uppkomna situationen för personalen. Där skriver han bland annat:
"Normalt pågår en rekonstruktion mellan 3-6 månader vilket borde vara tillräckligt för att regeringens åtgärder skall ha effekt på bankernas möjligheter att tillhandahålla kapital."
I brevet ber Oscarsson om förståelse för att utbetalningen av personalens löner i oktober månad försenats. I rekonstruktionsplanen uppger man att den statliga lönegarantin ska användas för att betala lönerna under den tid då rekonstruktionen pågår.