Nyfödd bamse: Sony Ericsson Mobile
När Mobil fick tag på presstalesmannen Peter Bodor i fredags eftermiddag var det en något matt röst som svarade i andra änden. Naturligtvis är det bråda dagar för personerna som jobbar med igångsättningen av det nya företaget. Peters röst utandades dock även tillförsikt och hoppfullhet.
- På måndag öppnar vi våra nya hemsidor, säger han nöjt.
Mobil har givetvis redan provat att surfa in på www.sonyericssonmobile.com och där mötts av "coming soon"-texten. Men idag ska det alltså vara annat ljud i skällan.
Under vårt samtal bekäftar Peter att Sony Ericsson kommer att presentera ett helt nytt varumärke. När det nya varumärket kommer att avslöjas är inte klart när vi talas vid. Men att detta är en fråga som man jobbat med intensivt inför den 1:a oktober råder det ingen tvekan om, och det skulle därför förvåna om det dröjer mycket mer än några veckor innan vi får veta. Kanske avslöjas varumräket redan under dagen.
Klart är också att det nya företaget kommer hantera marknadsföring och försäljning av de existerande Ericsson och Sony-modellerna, samt de modeller som redan presenterats, dvs Ericssons T65, T66, T68 och R600 samt Sonys J7 och Z7. Men från och med måndag kommer inga nya mobiler presenteras i Ericssons eller Sonys namn, säger Peter Bodor.
- Någon gång nästa år presenterar vi vår första produkt. Närmare än så kan jag gå in på vad som komma skall, säger Peter.
Säkerligen kommer vi att få se produkter som spänner över hela spektrumet av mobiltelefontyper. Dels kan Sony-Ericsson bygga mobiler för alla existerande mobiltelefonistandarder. Dels har man ambitionen att ta marknadsandelar på mobilmarkanden, varför mobiler i alla segement borde vara aktuella. Även om det nya bolaget är en satsning inför 2.5G och 3G, så kommer man alltså säkert fortsätta med rena 2G-mobiler.
Peter Bodor säger vidare att det nya företaget inte kommer markera sin födelsedag med någon speciell kampanj. I det avseendet blir måndagen alltså en lugn dag. Men var så säker på att det råder febril verksamhet under ytan.
I det nya bolaget stoppar Sony och Ericsson in hela sina respektive mobilverksamheter. Detta innebär att verksamheter i Japan, USA, Sverige och Tyskland ska in under samma paraply. Alltsammans ska ledas från London, där 50 till 100 personer kommer att sitta. Ericsson behåller dock sin grundteknikplattform för radioteknik för mobiler i ett separat bolag som komma sälja sina produkter till bland annat Sony-Ericsson-bolaget . Även Bluetooth-verksamheten stannar hos Ericsson.
Givetvis finns det stora förhoppningar på Sonys relationer till de japanska operatörerna. Den japanska marknaden har varit besvärlig för andra än de japanska tillverkarna, och därför väntas Sony bli en bra dörröppnare in till operatörer som NTT Docomo. Kanske kan det underlätta för Sony-Ericsson att få fram en 3G-mobil ihop med just Docomo?