Nytt abonnentrekord för Telia - och ökad vinst

Nya rekordsiffran lyder 5 412 000 abonnenter inom Telias mobilnät. Det framgår från bolagets kvartalsrapport som presenterades under morgonen. Dessutom har vinsten ökat.

Publicerad Senast uppdaterad

Medan tillverkarna av mobiltelefoner tampas med sämre tider verkar de goda tiderna fortsätta för åtminstone de svenska mobiloperatörerna. Telias kvartalsrapport visar att den svenska mobilverksamheten har ökat både intäkterna och den "verklighetsförskönade vinsten" (EBIDTA).

Antalet abonnenter för Telias svenska mobilnät steg under kvartalet till ännu en ny rekordsiffra. På ett år har antalet abonnenter ökat med nära 10 procent till drygt 5,4 miljoner. Telia uppger att 2,4 miljoner av dessa är kontantkort vilket innebär att drygt 3,0 miljoner abonnenter står under vanliga kontrakt.

De drygt 5,4 miljoner mobilabonnemangen kan jämföras med de 5,66 miljoner abonnemangen för fast telefoni. På ett år har antalet abonnemang för fast telefoni minskat med 461 tusen. Frågan är inte om utan när antalet abonnemang för mobil telefoni går om fast telefoni för Telia. Om trenden håller i sig kan det ske redan under sommaren eller hösten.

I genomsnitt ringde varje abonnent 186 minuter per månad under årets första kvartal. Den siffran kan jämföras med de 184 minuter samma kvartal förra året och 168 minuter samma kvartal 2007. Antalet skickade SMS respektive MMS samt överförd datatrafik redovisas tyvärr inte.

Den genomsnittliga intäkten per abonnent fortsätter att minska sakta men säkert. Under 2007 års första kvartal uppgick siffran till 189 kronor för att samma kvartal 2008 minska till 187 kronor. Nu är är siffran nere i 179 kronor. Det som drar ner siffran är de lägre intäkterna per abonnent som har kontrakt.

Omsättning: 3 342 miljoner kronor (+8%)

EBITDA: 1 240 miljoner kronor (+10%)

EBITDA-marginal: 37,1 procent (+1,0 procentenheter)

Abonnenter: 5,412 miljoner (+10%)

Förändringarna är jämfört med samma kvartal 2008.