Nytt volymrekord för LG

I sin kvartalsrapport meddelar LG att bolaget för första gången någonsin levererat fler än 30 miljoner mobiltelefoner under ett kvartal. Ökad försäljning av billigare modeller innebär att intäkterna hålls nere något.

Publicerad Senast uppdaterad

LG:s mobilp>Marknadsandelen, med Nokias branschprognos, är knappt 11,0 procent. Det innebär en minimal nedgång från andra kvartalets 11,1 procent. Precis som för konkurrenten Nokia går det särskilt bra på den europeiska marknaden medan utvecklingen på den nordamerikanska marknaden går sämre.

Det som driver volymen for LG är billigare modeller, något som avspeglar sig i de redovisade intäkterna. Bland specifika modeller som sålt bra nämns Cookie. Trots det nya volymrekordet redovisas inget nytt intäktsrekord. Dock så är kvartalets omsättning den näst största i bolagets historia. Den största omsättningen noterades under årets andra kvartal.

Den operativa vinstens storlek och andel av omsättning minskade från årets andra kvartal där bolaget presterade sitt försäljningsrekord. Den försämrade vinstmarginalen förklaras av att de billigare telefonerna säljer bättre. Vinstmarginalen för tredje kvartalet rapporteras till 8,8 procent, vilket kan jämföras med de drygt 11 procent som Nokias mobilp>Prognosen för årets fjärde kvartal är att fortsätta öka volymen. Dessutom utlovas bolagets första Android-mobil samt tre olika Windows Mobile-mobiler.

Omsättning: 4 384 miljarder KRW (3 514, +25%)

Op. resultat: 384 miljarder KRW (405, -5%)

Sålda mobiler: 31,6 miljoner (23,0, +37%)