Operatör anmäler Telia

Publicerad Senast uppdaterad

Worldcom, liksom många andra, tycker att Telia missbrukar sin dominerande ställning i Sverige.

Orsaken är de samtrafikavgifter som Telia tar ut av de konkurrenter som skickar samtal över Telias nät.

- Det säger sig självt att vi inte kan konkurrera med Telia om de tar 99 öre per minut och vi tar 1,90 kronor per minut, säger Ulf Wahllöf, ansvarig för regulatoriska frågor på Worldcom i Sverige, till Dagens Industri.

Framför allt uppstår en stor prisskillnad när Worldcoms kunder i det fasta nätet ska ringa till Telias mobilkunder. Då tar nämligen Telia i genomsnitt 1,80 kronor per minut av Worldcom.

Därmed måste Worldcom ligga på ett pris på över 2 kronor per minut, för att få lönsamhet. Detta gäller från och med februari, då nya regler träder i kraft.

Nu vill Worldcom att Telia vid vite ska tvingas att anpassa sin prispolitik. Men det är inte säkert att Konkurrensverket går på Worldcoms linje, skriver Dagens Industri.

Inom en månad ska verket ha tagit ställning till om man ska sätta igång en utredning eller om ärendet ska lämnas utan åtgärd.

Om det hela drar ut på tiden kommer Worldcom istället att vända sig till EUs konkurrensmyndigheter.