SKI:s senaste mätning:

Operatörer lever inte upp till förväntningar

Svenskt kvalitetsindex har gjort 9 400 telefonintervjuer mellan augusti och oktober i år för att ta reda på vad kunderna tycker om teleoperatörerna och deras tjänster. Enligt undersökningen så har operatörerna inte levt upp till kundernas förväntningar när det gäller hur kunderna upplever täckning och datakapacitet.

Publicerad Senast uppdaterad

Kvalitetsindexet bygger på en 100-gradig skala. Ju högre indexvärde i en kategori, desto bättre anser kunderna att produkterna och leverantörerna uppfyller de krav och förväntningar som man har på dem. Intervjuerna är genomförda både bland privat- och företagskunder.

Av de fyra stora operatörerna Tele2, Telenor, Telia och Tre så är det enligt undersökningen Telia som är den operatör med nöjdast privatkunder när det gäller mobilt bredband och mobiltelefoni. Även bland företagskunder så har Telia nöjdast kunder.

För höga förväntningar

Några slutsatser som dras av Svenskt kvalitetsindex av årets undersökning är bland annat att branschen som helhet annars har svårt att infria sina marknadslöften när det gäller mobiltelefoni och mobilt bredband. Det tros bero på att operatörerna i kampen om kunderna har byggt upp höga förväntningsbilder hos kunderna för täckning och datakapacitet, förväntningar som man sedan inte kan infria.

Samtidigt så konstaterar man också att operatörerna generellt sett har blivit bättre på support och serviceärenden. Det är framför allt företagskunder som upplever att servicen har blivit bättre.

Läs mer

Svenskt kvalitetsindex för telekombranschen 2012